
Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
تدريب أولياء الأمور على تنفيذ إجراءات التدخل التواصلي في الوضع الطبيعي أثناء تقديم الرعاية الصحية عن بُعد
Abstract
This study evaluated the effects of behavioral skills training (BST) in training parents to implement communication intervention packages in naturalistic contexts via telehealth. Three parent-child dyads participated in the study. All participants were diagnosed with autism spectrum disorders (ASD) and their age ranged between four and six years. Parents were trained to teach their children augmented and non-augmented requesting skills in a natural context via internet-based service delivery. The findings of the study revealed that parents were successful in implementing communication intervention packages in teaching communication skills to their children with ASD during snack time.
Keywords: Autism Spectrum Disorder (ASD), Behavior Skills Training (BST), Telehealth, Naturalistic Context
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
تهدف هذه الدراسة إلى تقييم أثر التدريب على المهارات السلوكية (BST) في تمكين أولياء الأمور من تنفيذ إجراءات التدخل التواصلي في الوضع الطبيعي أثناء تقديم الرعاية الصحية عن بُعد، وقد شارك في هذه الدراسة ثلاثة أزواج (ثنائيات) من أولياء الأمور مع أطفالهم الذين يعانون من اضطراب طيف التوحد، وقد تراوحت أعمار جميع الأطفال المشاركين بين أربع إلى ست سنوات. حيث تم تدريب أولياء الأمور على كيفية تعليم أطفالهم مهارات طلب الأشياء المعززة وغير المعززة في الأوضاع الطبيعية وتلبيتها عبر الشبكة العنكبوتية (الإنترنت)؛ أظهرت الدراسة نجاح أولياء الأمور في تنفيذ إجراءات التدخل التواصلي في تعليم أطفالهم المصابين باضطراب طيف التوحد مهارات التواصل خلال وقت تناول الوجبات الخفيفة.
الكلمات المفتاحية: اضطراب طيف التوحد (ASD)، التدريب على المهارات السلوكية (BST)، الرعاية الصحية عن بُعد، الوضع الطبيعي.
Author ORCID Identifier
0000-0002-8302-6075
Recommended Citation
Alzrayer, N. M. (2025). Training parents to implement communication intervention package in naturalistic context via telehealth. International Journal for Research in Education, 49(1), 253 – 285. http://doi.org/10.36771/ijre.49.1.25-pp-253-285