"تحديات تقويم كفاءة المعلم: آراء القيادات المدرسية" by Amal A. Alsaleh
  •  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

آراء القيادات المدرسية حول نظام تقويم كفاءة المعلم ومعوقات تطبيقه: دراسة مزجية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

أمل عبدالوهاب الصالح

Abstract

The study explores and evaluates the views of school leaders about the teacher competency evaluation system and the obstacles to its application. The study adopted the descriptive approach by adopting the mixed method in collecting data by applying a questionnaire consisting of (40) items and conducting personal interviews. The participants were (353) leaders working in public education schools in the State of Kuwait, and it also included (16) leaders participating in personal interviews. The results showed a moderate level in leaders’ perspectives regarding the teacher competency evaluation system, as the content of the teacher competency evaluation elements received the highest response of the sample, while the use of the competency evaluation system in school improvement received the least response of the sample. The results of the personal interviews showed that there are obstacles to the application of the teacher's competency evaluation system, which were: the lack of comprehensiveness of the teacher's evaluation system, the shortage in school attendance items, and the lack of disclosure in the results of the teacher's evaluation process. The study recommended a review of the items for evaluating teacher competence, including special items to collate between teacher evaluation and student achievement, and providing training courses for evaluating teacher competence.

Keywords: Teacher evaluation, school leaders, Ministry of Education, Teachers, Mix method study.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

تهدف الدراسة إلى التعرُّف على أراء القيادات المدرسية حول نظام تقويم كفاءة المعلم ومعوقات تطبيقه.، اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي من خلال تبني الطريقة المزجية في جمع البيانات عن طريق تطبيق استبانة تكونت من (40) ‏فقرة، بالإضافة ‏إجراء المقابلات الشخصية مع عينة من القيادات المدرسية في مدارس التعليم العام في الكويت بلغت (16) قياديا. وقد بلغ عدد المشاركين (353) قياديّا يعملون في مدارس التعليم العام بدولة الكويت، كما شملت (16) قياديا مشاركا في المقابلات الشخصية والإجابة عن أسئلتها. أظهرت النتائج استجابات بمستوى متوسط لدى القيادات المدرسية حول نظام تقويم كفاءة المعلم، إذ حصل محتوى عناصر تقويم كفاءة المعلم على أعلى استجابة للمشاركين بينما حصل محور توظيف نظام تقويم الكفاءة في التحسين المدرسي على أقل استجابة للعينة. وقد بيّنت نتائج المقابلات الشخصية وجود معوقات لتطبيق نظام تقويم كفاءة المعلم، وكان من أبرزها: عدم شمولية نظام تقويم المعلم، ‏والقصور في بنود الالتزام بالدوام المدرسي، وعدم المكاشفة في نتائج عملية التقويم المعلم. استنتجت الدراسة قصور عملية تقويم المعلم، وأوصت الدراسة بإعادة النظر ‏في بنود تقويم كفاءة المعلم، وتضمين بنود خاصة تربط بين كفاءة المعلم والتحسين في التحصيل الأكاديمي للطلبة، وتوفير دورات تدريبية خاصة بتقويم كفاءة المعلم.

الكلمات المفتاحية: تقويم المعلم، القيادات المدرسية، وزارة التربية، المعلمين، دراسة مزجية.

Author ORCID Identifier

https://orcid.org/0000-0001-7319-0165

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.