"أثر دمج 4MAT وسكمان في التفكير التأملي والمرونة المعرفية" by Abdulaziz Othman ALzahrani
  •  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

أثر استراتيجية التدريس القائمة على الدمج بين نموذجي الفورمات (4MAT) وسكمان (Suchman) في تنمية التفكير التأملي والمرونة المعرفية لدى طالبات قسم الطفولة المبكرة بجامعة الطائف

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

عبدالعزيز عثمان الزهراني

Abstract

The study aimed to identify the effect of a teaching strategy based on combining the 4MAT and Suchman models in developing reflective thinking and cognitive flexibility among students of the Early Childhood Department at Taif University. The researcher used the semi-experimental approach based on the experimental design of one group with pre-post measurement. The study's sample consisted of 50 students intentionally chosen from the Early Childhood Department at Taif University. To achieve the study's objectives, the reflective thinking scale of Kember and his colleagues, and the cognitive flexibility scale of Dennis and his colleagues were used after confirming its validity and reliability. The results of the study showed that there are statistically significant differences at the level of 0.05 in each of the two dimensions of contemplation and critical reflection from the dimensions of reflective thinking, and there are no statistically significant differences in each of the dimensions of familiar performance and comprehension, and the results of the study revealed that there are statistically significant differences a 0.05 in each of the two dimensions of flexibility The study concluded that there is a statistically significant direct correlation relationship at the level of significance a 0.05 between the variables of reflective thinking and cognitive flexibility. In light of the study's findings, the researcher presented several recommendations. The most significant of these include encouraging educators and faculty members to adopt teaching strategies that foster the development of reflective thinking and cognitive flexibility. Additionally, the researcher recommended that professional development programs for university faculty and general education training initiatives integrate strategies designed to cultivate learners who are capable of reflective thinking and adaptable problem-solving. Such programs should aim to prepare students to shift their thinking and approach challenges from multiple perspectives, ultimately leading to optimal solutions. The researcher also suggested conducting further studies to explore these themes in greater depth.

Keywords: 4MAT Model, Suchman Model, Reflective Thinking, Cognitive Flexibility, Mathematical concepts

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام استراتيجية التدريس القائمة على الدمج بين نموذجي الفورمات وسكمان في تنمية التفكير التأملي والمرونة المعرفية لدى طالبات قسم الطفولة المبكرة بجامعة الطائف، واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي القائم على التصميم التجريبي لمجموعة واحدة ذات القياس القبلي والبعدي، وتم تطبيق الدراسة على مجموعة من طالبات قسم الطفولة المبكرة بالكلية الجامعية بالخرمة بجامعة الطائف تم اختيارهن قصدياً، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياس التفكير التأملي لكيمبر وزملائه، ومقياس المرونة المعرفية لدينيس وزملائه، بعد التأكد من صدقها وثباتها، وأظهرت نتائج الدراسة: وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة α ≤ 0.05 عند كل من بعدي التأمل والتأمل الناقد من أبعاد التفكير التأملي، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً عند كل من بعدي الأداء المألوف والاستيعاب، كما كشفت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة α ≤ 0.05 عند كل من بعدي المرونة المعرفية، وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية طردية دالة إحصائياً عند مستوى دلالة α ≤ 0.05 بين متغيري التفكير التأملي والمرونة المعرفية، وفي ضوء نتائج الدراسة قدم الباحث عدداً من التوصيات من أهمها: حث أعضاء هيئات التدريس والمعلمين على استخدام نماذج واستراتيجيات التدريس التي تسهم بشكل خاص في تنمية مهارات التفكير التأملي والمرونة المعرفية، وتضمين خطط برامج التنمية المهنية لأعضاء هيئات التدريس بالجامعات وبرامج التدريب التربوي بالتعليم العام استراتيجيات التدريس التي تهدف إلى إعداد المتعلم القادر على التأمل والمرونة في تغيير التفكير لمواجهة المشكلات والنظر إليها من زوايا مختلفة للوصول إلى أفضل حل ممكن، كما اقترح الباحث إجراء بعض الدراسات في هذا الصدد.

الكلمات المفتاحية: نموذج الفورمات، نموذج سكمان، التفكير التأملي، المرونة المعرفية، المفاهيم الرياضية

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.