"استراتيجيات مساعدة التذكر في تعليم ذوي الاحتياجات الخاصة" by Zaid Al-Shammari
  •  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

مستوى معرفة وتطبيق معلمات التربية الخاصة والتعليم العام لاستراتيجيات مساعدة التذكر وتأثيرها في تعليم الطلبة الكويتيين ذوي الاحتياجات الخاصة

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

زيد الشمري

Abstract

This study seeks to assess the level of special and general education teachers’ knowledge and practice of mnemonic strategies, and its impact on educating students with special needs in public education schools in Kuwait; and whether it differs according to the demographic variables. A sample of 161 female teachers from the public elementary education schools selected. A questionnaire of 18 items distributed into three categories (Special and general education teachers’ knowledge of mnemonic strategies, practice of mnemonic strategies, and its impact in improving the education of students with special education needs) was developed. Results showed the level of special and general education teachers’ knowledge and practice of the mnemonic strategies on educating students with special needs was high, and there were statistically significant differences to the practice and its impact of mnemonic strategies in favor of general education teachers with academic qualification specialized in curricula and teaching methods. Some recommendations were provided to directing the Kuwait ministry of education to prepare professional development programs for teachers with a special education qualification to gain and enhance the knowledge and skills necessary of mnemonic strategies to successfully practice during the education process of students with special needs in general education schools in Kuwait.

Keywords: Mnemonic, special education, general education, students with special needs, Kuwait.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى معرفة وتطبيق معلمات التربية الخاصة والتعليم العام باستراتيجيات مساعدة التذكر وتأثيرها في تحسين تعليم الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة بمدارس التعليم العام في الكويت؛ وما إذا كانت تختلف باختلاف المتغيرات التصنيفية. وتألفت عينة الدراسة من (161) معلمة من معلمات التربية الخاصة والتعليم العام بمدارس التعليم العام للمرحلة الابتدائية في الكويت. وتم تطوير مقياس تألف من (18) فقرة وزعت على ثلاثة مجالات هي: معرفة معلمات التربية الخاصة والتعليم العام باستراتيجيات مساعدة التذكر، وتطبيق معلمات التربية الخاصة والتعليم العام لاستراتيجيات مساعدة التذكر، وتأثير استراتيجيات مساعدة التذكر في تحسين تعليم الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة. وأظهرت النتائج وجود مستوى مرتفع لدى معلمات عينة الدراسة حول المعرفة والتطبيق وتأثير استراتيجيات مساعدة التذكر في تعليم الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة بمدارس التعليم العام في الكويت، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مجالي التطبيق وتأثير استراتيجيات مساعدة التذكر تعزى لمتغير تخصص المؤهل العلمي وكانت هذه الفروق لصالح معلمات التعليم العام. وفي ضوء نتائج الدراسة، أوصت الدراسة ببعض التوصيات ومنها توجيه وزارة التربية في الكويت لإعداد برامج التطوير المهني للمعلمات من ذوي تخصص المؤهل العلمي في التربية الخاصة لاكتساب وتعزيز المعرفة والمهارات اللازمة لاستراتيجيات مساعدة التذكر لتطبيقها بنجاح أثناء عملية تعليم الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة بمدارس التعليم العام في الكويت.

الكلمات المفتاحية: مساعدة التذكر، التربية الخاصة، التعليم العام، الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة، الكويت.

Author ORCID Identifier

0000-0002-4932-7843

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.