"معوقات تطبيق نموذج الاستجابة إلى التدخل في الابتدائية" by Shehana Mohammed Alqafari
  •  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

معوقات تطبيق مبادئ نموذج الاستجابة إلى التدخل وفق نموذج الرابطة الدولية للقراءة في المرحلة الابتدائية.

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

شيهانة محمد القفاري

Abstract

The current study aimed to identify the obstacles of applying the Response to Intervention Model principles according to the International Reading Association from the point of view of primary school literacy teachers in Al Taif City. In addition, the study examined the difference among the sample answers based on the school level and gender variables. The researcher used a descriptive survey approach and designed a questionnaire for this purpose, the questionnaire covered four main topics: teaching and experience, responsive teaching and differentiation, evaluation, and teamwork and school administration. The sample included (258) literacy teachers from the elementary school level participated. The results found that the overall level of obstacles was moderate. But the “teamwork and school administration” principle came first as an obstacle of applying the Response to Intervention Model, while the “responsive teaching and differentiation” principle was the last obstacle of applying the Response to Intervention Model. There are also significant differences for the school level variable in favor of the higher grades. The study provided a number of recommendations to correctly activate the Response to Intervention Model and apply its main principles in Saudi Schools.

Keywords: Response to Intervantion, Reading, Elemantary, Obstacles, International Reading Association.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد معوقات تطبيق مبادئ نموذج الاستجابة إلى التدخل وفق نموذج الرابطة الدولية للقراءة من وجهة نظر معلمي القراءة والكتابة بالمرحلة الابتدائية بمدينة الطائف. كما استهدفت دراسة الفروق بين استجابات العينة تبعًا لمتغيري المرحلة الدراسية والجنس. واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، وذلك من خلال تصميم استبانة لهذا الغرض، وغطت الاستبانة أربعة محاور رئيسية وهي التدريس والخبرة، التدريس المستجيب والمتمايز، التقييم، والإدارة المدرسية / والتنظيم والشمول. تكونت العينة من 258)) معلم ومعلمة للقراءة والكتابة في المرحلة الابتدائية. أظهرت النتائج بأن مستوى المعوقات ككل كان متوسطًا، بينما ورد مبدأ "الإدارة المدرسية والعمل الجماعي/ والتنظيم والشمول" في المرتبة الأولى كعائق لتطبيق نموذج الاستجابة إلى التدخل، بينما جاء مبدأ "التدريس المستجيب والمتمايز" في المرتبة الأخيرة كعائق لتطبيق نموذج الاستجابة إلى التدخل. كان هناك فروقًا ذات دلالة لمتغير المرحلة الدراسية لصالح الصفوف العليا. وقدمت الدراسة عدد من التوصيات لتفعيل نموذج الاستجابة إلى التدخل بشكل صحيح وتطبيق مبادئه في المدارس السعودية.

الكلمات المفتاحية: الاستجابة إلى التدخل، القراءة، المرحلة الإبتدائية، معوقات، الرابطة الدولية للقراءة.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.