Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
الإسهام النسبيّ لمصادر الدّعم الانفعاليّ في التنبؤ بالدّافعيّة الأكاديميّة (الداخليّة والخارجيّة) لدى الطّالبات الجامعيات
Abstract
The purpose of the current study is to reveal the relative contribution of Emotional support sources in predicting the academic motivation (both intrinsic and extrinsic) among female students at Princess Alia University College in Jordan. Furthermore. In addition, it aims to identify the differences, if any, in the academic motivation considering academic achievement. To accomplish these objectives, the researchers utilized the Academic Motivation Scale developed by Lepper, et al. (2005) and the Emotional Support Sources Scale developed by Uchida, et al. (2008) after confirming their psychometric properties. A stratified random sample was used in this study, which included 296 female students from Princess Alia University College, for the academic year 2021/2022. The results showed that there are differences in intrinsic motivation of students in favor of higher academic achievement, and there are also differences in extrinsic motivation in favor of lower academic achievement. The multiple regression analysis demonstrated that emotional support from teachers and parents accounted for 0.269 of the variance in intrinsic academic motivation. Moreover, emotional support from social media, teachers, and parents explained 27.3 of the variance in extrinsic academic motivation.
Keywords: Emotional Support Sources, Academic Motivation (Intrinsic, Extrinsic), Princess Alia University College, Jordan
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدّراسة الحاليّة إلى الكشف عن الإسهام النسبيّ لمصادر الدّعم الانفعاليّ في التّنبؤ بالدافعيّة الأكاديميّة (الداخليّة والخارجيّة) لدى طالبات كليّة الأميرة عالية الجامعيّة في الأردن، والوقوف على الفروق – إن وجدت- في الدافعيّة الأكاديميّة في ضوء التحصيل الدراسيّ. لتحقيق أهداف الدّراسة تمّ تطبيق مقياس الدافعيّة الأكاديميّة الذي أعدّه (Lepper, et al. (2005، ومقياس مصادر الدّعم الانفعاليّ الذي طوّره (Uchida, et al. (2008، بعد التّحقق من صدقهم وثباتهم، وقد شملت العينة (296) طالبة من طالبات كليّة الأميرة عالية الجامعيّة تمّ اختيارهنّ بطريقة العينة العشوائيّة الطبقيّة خلال الفصل الدّراسيّ الأوّل من العام الجامعيّ 2021/ 2022م، وقد أشارت النّتائج إلى وجود فروقٍ في الدافعيّة الأكاديميّة الداخليّة بين الطالبات ولصالح التحصيل الدراسيّ الأعلى، ووجود فروق في الدافعيّة الأكاديميّة الخارجيّة بين الطالبات ولصالح التحصيل الدّراسيّ الأدنى، كما أشارت نتائج تحليل الانحدار إلى أنّ الدّعم الانفعاليّ المقدّم من المدرّس، والأهل، قد ساهم بـ (0.269) من التباين في الدافعيّة الأكاديميّة الداخليّة، وأنّ الدّعم الانفعاليّ المقدّم من وسائل التواصل الاجتماعيّ، والمدرّس، والأهل، قد ساهم بـ (0.273) من التباين في الدافعيّة الأكاديميّة الخارجيّة.
الكلمات المفتاحية: مصادر الدّعم الانفعاليّ، الدافعيّة الأكاديميّة (الداخليّة والخارجيّة)، طالبات كليّة الأميرة عالية الجامعيّة، الأردنّ
Author ORCID Identifier
0000-0003-1651-0921
Recommended Citation
Heilat, M.Q., & Alzubi, S. J. I. (2024). The relative contribution of emotional support sources in predicting the academic motivation among female university students. International Journal for Research in Education, 48(3), 233-262. http://doi.org/10.36771/ijre.48.3.24-pp233-262