Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
درجة توافر مهارات القرن الحادي والعشرين في كفايات المناهج التعليمية لمرحلة التعليم الأساسي بدول مجلس التعاون لدول الخليج العربية
Abstract
The study aimed to identify the degree of the skills of the 21st-century in the competencies of educational curricula in GCC. The study adopted the descriptive analytical approach (content analysis) and concluded a list of (8) basic skills was prepared, and (56) sub-skills branched out from it. (7.3) creativity and problem-solving a high (3.5), language mastery a medium (3.3), communication and teamwork a medium (2.8), critical thinking a low (2.4), leadership and initiative a low (2.2), technological culture low (2), leadership and decision-making very low (1.3), and the results of the analysis showed close proportions in the competencies of the educational curricula according to the following: (the UAE has a medium score, and in the Kingdom of Bahrain it was medium, while In the Kingdom of Saudi Arabia with a low degree), and accordingly the researcher recommends the need to re-examine the competencies in the rest of the academic stages, in a way that ensures that they take into account all the skills of 21st-century, and adopt a clear description at the level of the GCC countries for the skills of the 21st- century, And the criteria for including them in the educational competencies for the various academic subjects.
Keywords: 21st-century skills, educational competencies, basic education, curricula, Arab Gulf countries
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة تعرف درجة توافر مهارات القرن الحادي والعشرين في كفايات المناهج التعليمية لمرحلة التعليم الأساسي بدول مجلس التعاون لدول الخليج العربية، واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي (تحليل المحتوى)، وتضمنت عينة الدراسة وزارات التربية والتعليم في (المملكة العربية السعودية _ مملكة البحرين _ الإمارات العربية المتحدة)، وخلصت الدراسة إلى إعداد قائمة تتضمن ثماني مهارات أساسية، ويتفرع عنها (56) مهارة فرعية، وبينت النتائج توافر مهارات القرن الحادي والعشرين في كفايات المناهج التعليمية لعينة البحث بدرجة متوسطة، وتوزعت المهارات الأساسية وفق الآتي: المواطنة المحلية والعالمية درجة كبيرة (3.7)، الإبداعُ وحلُّ المشكلات درجة كبيرة (3.5)، التمكن اللغوي درجة متوسطة (3.3)، التواصل والعمل الجماعي درجة متوسطة (2.8)، التفكير الناقد درجة منخفضة (2.4)، الريادة والمبادرة درجة منخفضة (2.2)، الثقافة التكنولوجية درجة منخفضة (2)، القيادة وصنع القرار درجة منخفضة جداً (1.3)، وأظهرت نتائج التحليل تقارب النسب في كفايات المناهج التعليمية وفق الآتي: (الإمارات العربية المتحدة بدرجة متوسطة، وفي مملكة البحرين كانت متوسطة، أما في مملكة العربية السعودية بدرجة منخفضة)، وبناءً عليه توصى الباحثة ضرورة إعادة فحص الكفايات في بقية المراحل الدراسية، بما يضمن مراعاتها جميع مهارات القرن الحادي والعشرين في مختلف المراحل الدراسية، وتبني توصيف واضح على مستوى دول مجلس التعاون لدول الخليج العربية لمهارات القرن الحادي والعشرين، ومعايير تضمينها في الكفايات التعليمية للمواد الدراسية المختلفة.
الكلمات المفتاحية: مهارات القرن الحادي والعشرين، كفايات تعليمية، مناهج دراسية، مرحلة التعليم الأساسي، دول الخليج العربية
Author ORCID Identifier
0000-0001-5642-4628
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International License.
Recommended Citation
AL Moray, N. (2024). The degree of the 21st-Century skills in the educational competencies of curricula for the basic education stage in the GCC. International Journal for Research in Education, 48(3), 215-232. http://doi.org/10.36771/ijre.48.3.24-pp215-232