Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
الاتجاه نحو التجارب النفسية الافتراضية لدى طلبة كلية التربية في المجتمع العُماني والكويتي في ضوء النوع الاجتماعي والتخصص الأكاديمي والمعدل التراكمي
Abstract
The present research paper aimed at investigating the differences in attitude towards online psychological experiments across gender (males–females) and culture (Oman – Kuwait), detecting the correlation relationship between attitude and grade point average (GPA). Additionally, it explores the differences in attitudes towards online psychological experiments attributed to gender, academic major, and GPA. The sample consisted of 328 participants (165 Omani, 163 Kuwaiti; 19 % males, 81% females). Scale of attitude towards online psychological experiments was used to collect data. Results indicated significant positive association between GPA and attitude towards online psychological experiments while no significant effect for gender, major or their interaction on attitude. Attitudes of students with high GPA were more positive than those of low GPA. No significant differences were detected between the Omani and Kuwaiti samples in attitudes towards the OPL experiments.
Keywords: Attitudes, cross-cultural study, online laboratory (OPL), psychology experiments, virtual experiments
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدف البحث إلى تحديد طبيعة الاتجاه نحو التجارب النفسية الافتراضية لدى طلبة كلية التربية في البيئة (العُمانية – الكويتية)، وعبر النوع الاجتماعي (ذكور– إناث)، ومعرفة العلاقة الارتباطية بينه وبين المعدل التراكمي، ومعرفة دلالة الفروق بين العينة العُمانية والعينة الكويتية في الاتجاه نحو تلك التجارب، ودلالة الفروق في الاتجاه التي تُعزي لاختلاف التخصص الأكاديمي (علمي– إنساني). تكونت العينة من 328 فرد، منهم 165 عُماني، و163 كويتي، تم اختيارهم بطريقة عينة كرة الثلج Snowball Sampling بلغت نسبة الذكور (19٪)، بينما الإناث (81٪). أسفرت نتائج البحث عن وجود اتجاه إيجابي لدى طلبة كلية التربية نحو التجارب النفسية الافتراضية، وعلاقة ارتباطية موجبة دالة احصائيًا بين المعدل التراكمي والاتجاه نحو التجارب النفسية الافتراضية، وكانت الفروق في الاتجاه نحو التجارب النفسية الافتراضية التي تُعزى لاختلاف النوع والتخصص غير دالة احصائيًا؛ حيث كانت قيم "ف" غير دالة لكل من النوع والتخصص والتفاعل بينهما، وهذا يعني أن الاتجاه نحو التجارب النفسية الافتراضية لا يختلف باختلاف جنس الطلبة أو تخصصهم الأكاديمي، في حين كانت الفروق دالة احصائيًا في الاتجاه بين مرتفعي ومنخفضي المعدل التراكمي لصالح مرتفعي المعدل التراكمي. كما أوضحت النتائج عدم وجود فروق دالة احصائيًا بين طلبة كلية التربية في المجتمع العُماني والمجتمع الكويتي في جميع مكونات الاتجاه نحو التجارب النفسية الافتراضية والدرجة الكلية.
الكلمات المفتاحية: الاتجاه نحو التجارب النفسية الافتراضية، دراسة عبر ثقافية، معمل علم النفس الافتراضي، التجارب الالكترونية
Author ORCID Identifier
Recommended Citation
Khalaf, M. A. (2024). Attitude towards online psychological experiments for college of education undergraduates in Omani and Kuwaiti contexts in the light of gender, academic major, and GPA. International Journal for Research in Education, 48(3), 140-169. http://doi.org/10.36771/ijre.48.3.24-pp140-169