•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

برنامج تعليمي قائم على مدخل STEAM في مقرر الحاسب الآلي وفاعليته في تنمية مهارات البرمجة والتفكير الحاسوبي لدى طالبات المرحلة المتوسطة

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

ازدهار بنت يوسف الحجيلان، أحمد بن محمد الحسين

Abstract

The aim of the study is to create an educational program based on "STEAM” and assess its effectiveness to improve programming skills and computing thinking in middle female school. The research adopted a semi-experimental design, with two groups, control and experimental, and several tools have been created for that research:

- A test to assess the cognitive aspect of programming skills.

- A note card to assess the performance aspect of programming skills.

- A scale to assess computer thinking skills.

The study sample consisted of forty-six female students, and the study found that:

  1. There are statistically significant variations between score average in the two groups (experimental and control) in applying the testing the cognitive aspect of programming skills, in favor of the experimental group.
  2. There are statistically significant variations between score average in the two groups (experimental and control) in using the computer thinking skills scale, in favor of the experimental group.
  3. There is a significant impact for the development of programming abilities and computer thinking in the educational program based on the STEAM entrance.

The study made of recommendations, including using the educational design model to create learning environments based on the STEAM approach.

Keywords: educational programme, STEAM entrance, skills, programming, computer thinking

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة إلى بناء برنامج تعليمي قائم على مدخل STEAM وقياس فاعليته في تنمية مهارات البرمجة والتفكير الحاسوبي لدى طالبات المرحلة المتوسطة، واتبعت الدراسة المنهج التجريبي، بتصميمه شبه التجريبي ذو المجموعتين الضابطة والتجريبية، وقد صُمّم لذلك أدوات الدراسة وهي: اختبار لقياس الجانب المعرفي لمهارات البرمجة، وبطاقة ملاحظة لقياس الجانب الأدائي لمهارات البرمجة، ومقياس لمهارات التفكير الحاسوبي، وتكونت عينة الدراسة عند تطبيق البرنامج من (46) طالبة، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:

  1. وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طالبات مجموعتي الدراسة الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي لاختبار الجانب المعرفي لمهارات البرمجة لصالح المجموعة التجريبية.
  2. وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طالبات المجموعة الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة الجانب الأدائي لمهارات البرمجة لصالح المجموعة التجريبية.
  3. وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طالبات المجموعة الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي لمقياس مهارات التفكير الحاسوبي لصالح المجموعة التجريبية.
  4. وجود حجم تأثير مرتفع للبرنامج التعليمي القائم على مدخل STEAM، في تنمية مهارات البرمجة والتفكير الحاسوبي؛ مما يؤكد على فاعلية البرنامج التعليمي القائم على مدخل STEAM.

وفي ضوء ذلك أوصت الدراسة بعدد من التوصيات، منها: الإفادة من نموذج التصميم التعليمي المقترح في تصميم بيئات التعلم القائمة على مدخل STEAM وتوظيفها في التعليم.

الكلمات المفتاحية: برنامج تعليمي، مدخل STEAM، مهارات، البرمجة، التفكير الحاسوبي

Author ORCID Identifier

https://orcid.org/0000-0001-9931-1666

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.