•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

أثر استخدام القصة الرقمية التفاعلية على التحصيل الدراسي والدافعية نحو تعلم المهارات الرقمية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

عماد بن جمال جبلي، رياض بن عبدالرحمن الحسن

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effect of using interactive digital story on academic achievement and motivation in the digital skills course among first-level middle school students. The research population consisted of the first-level middle school students in the Sabia province in the second semester of 2022. A quasi-experimental approach was adopted with a sample size of 50 students from Al-Khalidiya School in Sabia; the control group consisted of 25 students who studied through the textbook, while the experimental group studied via interactive digital stories with the same sample size. Several interactive digital stories were designed as research material and were used with the experimental group. Two research tools were prepared: academic achievement test and motivation scale (MSLQ). The results suggested that the use of the interactive digital story in teaching had a positive effect on student academic achievement and motivation when learning of digital skills, The results showed a statistically significant difference (0.05) between the average grades of students in posttest in favor of the experimental group. Moreover, the results showed a statistically significant difference (0.05) between the average grades of students the motivation scale in favor of the experimental group.

Keywords: Digital skills education, computer education, interactive digital stories, motivation, educational attainment, middle school.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدف البحث إلى التعرف على أثر استخدام القِصّة الرَّقْمِـيّة التفاعلية على التحصيل الدراسي والدافعية نحو تعلم المهارات الرَّقْمِـيّة لدى طلاب الصف الأول متوسط، وتكون مجتمع البحث من طلاب الأول متوسط بمحافظة صبيا للفصل الدراسي الثاني لعام 2022، وقد انتهج البحث المنهج شبه التجريبي، وتكونت عينة البحث من (50) طالبًا من طلاب الصف الأول متوسط بمدرسة الخالدية بصبيا، حيث مثّل المجموعة الضابطة التي درست بالكتاب المدرسي (25) طالبًا، بينما مثّل المجموعة التجريبية التي درست باستخدام القصص الرقمية التفاعلية (25) طالبًا. وصممت قصص رقمية تفاعلية في وحدة "تعلم الأساسيات" وتم استخدامها كمعالجة تجريبية، وتم إعداد أدوات البحث التي تمثلت في: الاختبار التحصيلي، ومقياس الدافعية نحو التعلم (MSQL)، وتم التأكد من صدقهما وثباتهما. وأظهرت نتائج البحث أن استخدام القِصّة الرَّقْمِـيّة التفاعلية في التدريس له الأثر الإيجابي على التحصيل الدراسي وتنمية الدافعية نحو تعلم المهارات الرَّقْمِـيّة لدى طلاب الأول متوسط. حيث أظهرت النتائج وجودُ فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البَعدي لاختبار التحصيل الدراسي نحو تعلم المهارات الرَّقْمِـيّة بشكل عام لصالح طلاب المجموعة التجريبية. كما أظهرت وجودُ فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين التجريبية، والضابطة في التطبيق البَعدي لمقياس الدافعية نحو تعلم المهارات الرَّقْمِـيّة ككل لصالح طلاب المجموعة.

الكلمات المفتاحية: تعليم المهارات الرقمية، تعليم الحاسب الآلي، القصص الرقمية التفاعلية، الدافعية، التحصيل الدراسي، المرحلة المتوسطة

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.