Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
التحديات النفسية والاجتماعية التي تواجه الطلبة الموهوبين: وجهة نظر أولياء الأمور
Abstract
The study identified the most common psychological and social challenges characteristics among gifted students based on parents' perspective. In addition, the study examined the differences on the psychological and social challenges characteristics among gifted students based on education types (public and private schools). The sample consisted of 143 parents whose children were classified as gifted students based on Mawhiba Multiple Cognitive Aptitude Test at primary and secondary school levels. The researcher used t-test and ANOVA to analyze the data. The most prevalent psychological and social challenges among gifted students were as follows: high expectations from parents and teachers, increased sense of responsibility towards oneself and towards, the neurotic perfectionism, fear of failure, lack of patience with others, and low motivation. The researcher found that there were statistically significant differences between gifted students in public and private schools in the following challenges: stress, intensity of self-criticism, sensitivity to criticism, high level of psychological challenge, difficulty coping with the new environment, psychological loneliness, lack of patience with others, and difficulties in making friends. The researcher recommends conducting other studies to measure gifted students’ and teachers’ perspectives on the psychological and social challenges in the current study.
Keywords: social problems, psychological problems, gifted education, general and private education
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة إلى التعرف على التحديات النفسية والاجتماعية الأكثر شيوعًا بين الطلبة الموهوبين من وجهة نظر أولياء الأمور. كما هدفت الدراسة إلى التعرف على الفروق في التحديات النفسية والاجتماعية للطلبة الموهوبين وفقًا لنوع التعليم (المدارس الحكومية والأهلية). تضمنت الدراسة عينة مكونة من 143 من أولياء الأمور ممن صنف أبنائهم كطلبة موهوبين وفقًا لمقياس موهبة للقدرات العقلية المتعددة في المراحل الدراسية من الابتدائي وحتى الثانوي. استخدم الباحث المنهج الكمي وتم تحليل البيانات وفقًا للأسلوبين الاحصائيين t-test وANOVA. توصل الباحث إلى أن أكثر التحديات النفسية والاجتماعية انتشارًا بين الطلبة الموهوبين هي: التوقعات العالية من أولياء الأمور ومن المعلمين أو المعلمات، وارتفاع مستوى الشعور بالمسؤولية تجاه النفس وتجاه الآخرين، والحساسية من النقد، والتوتر، والكمالية العصابية، والخوف من الفشل، وقلة الصبر عند التعامل مع الآخرين، وانخفاض الدافعية. كما توصل الباحث إلى وجود فروق دالة احصائيًا بين الطلبة الموهوبين في المدارس الحكومية والأهلية في التحديات التالية: التوتر، وشدة النقد الذاتي، والحساسية من النقد، وصعوبة التعايش مع البيئة الجديدة، والوحدة النفسية، وقلة الصبر عند التعامل مع الآخرين، وصعوبات تكوين الصداقات. يوصي الباحث بإجراء دراسات أخرى لقياس وجهة نظر الطلبة الموهوبين ومعلميهم حول التحديات النفسية والاجتماعية الواردة في الدراسة الحالية.
الكلمات المفتاحية: المشكلات الاجتماعية، المشكلات النفسية، تربية الموهوبين، المدارس الحكومية والأهلية.
Author ORCID Identifier
Recommended Citation
Alfaiz, F. S. (2024). Psychological and social challenges facing gifted students: parents' perspective. International Journal for Research in Education, 48(3), 37-65. http://doi.org/10.36771/ijre.48.3.24-pp37-65