Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
هل يمكن فتح أبواب النجاح في القراءة الجامعية عن طريق المفردات اللغوية والمهارات النحوية؟ حالة العرب المتعلِّمين للغة الإنجليزية
Abstract
Reading is an important skill for college success. This study investigated cognitive predictors of English reading comprehension success among college students whose first language is Arabic. Knowledge of vocabulary/grammar emerged as the strongest predictor of reading success, followed by silent reading fluency, and then decoding skill. However, metacognitive awareness of reading strategies did not statistically significantly contribute to the model. Findings suggest that Arabic speakers draw on their vocabulary and grammar knowledge when tackling an English reading comprehension task, skills that are language specific to L2. Implications include the recommendation for placing the development of college students’ language reservoir at the heart of language programs, and incorporating silent reading fluency and decoding skill within these programs. The finding regarding metacognitive awareness of reading strategies brings into question whether a certain level of language proficiency must be met by language learners before reading strategies begin to contribute to reading comprehension achievement.
Keywords: Arabic speakers, Cognitive Model, college reading, decoding skill, EFL, ELL, English language learners, ESL, grammar knowledge, metacognitive awareness of reading strategies, reading comprehension, second and foreign language acquisition, silent reading fluency, vocabulary knowledge
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
تُعد القراءة مهارة مهمة للنجاح في الجامعة. بحثت هذه الدراسة المؤشِّرات المعرفية للنجاح في مهارة الفهم والاستيعاب عند القراءة باللغة الإنجليزية بين طلاب الجامعات الذين لغتهم الأولى هي اللغة العربية. برزت معرفة المفردات اللغوية والمهارات النحوية كأقوى مؤشر على النجاح في القراءة، يليها إتقان الطلاقة في القراءة الصامتة، ثم مهارة فك الرموز لقراءة الكلمات. رغم ذلك، فإن الوعي ما وراء المعرفي باستراتيجيات القراءة لم يساهم بشكل كبير من الناحية الإحصائية في النموذج. تشير النتائج إلى أن المتحدثين باللغة العربية يعتمدون على مفرداتهم اللغوية ومعرفتهم النحوية في فهم واستيعاب النصوص باللغة الإنجليزية، وهي مهارات لغوية خاصة باللغة الثانية. تتضمن الآثار المترتبة على ذلك التوصية بوضع منهج لتطوير المخزون اللغوي لطلاب الجامعات في صميم البرامج اللغوية، ودمج مهارة إتقان الطلاقة في القراءة الصامتة ومهارة فك الرموز لقراءة الكلمات في هذه البرامج. تثير النتائج المتعلقة بالوعي ما وراء المعرفي لاستراتيجيات القراءة تساؤلات حول ما إذا كان يجب أن يصل متعلمو اللغة إلى مستوى معين من إتقانها قبل أن تبدأ استراتيجيات القراءة في المساهمة في تحقيق فهم واستيعاب المادة المقروءة.
الكلمات المفتاحية: المتحدثون باللغة العربية، النموذج المعرفي، القراءة الجامعية، مهارة فك الرموز لقراءة الكلمات، اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، تعلّم اللغة الإنجليزية، متعلمو اللغة الإنجليزية، اللغة الإنجليزية كلغة ثانية، المهارات النحوية، الوعي ما وراء المعرفي باستراتيجيات القراءة، مهارات الفهم والاستيعاب في القراءة، اكتساب اللغة الثانية والأجنبية، الطلاقة في القراءة الصامتة، معرفة المفردات اللغوية
Recommended Citation
Allaith, Z. A. (2024). Can vocabulary and grammar hold the doorway for college reading success? the case of Arabic learners of English. International Journal for Research in Education, 48(3), 293-324. http://doi.org/10.36771/ijre.48.3.24-pp293-324
Included in
Adult and Continuing Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Language and Literacy Education Commons