Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
تصورات معلمين الطلاب ذوي اضطراب طيف التوحد حول إستخدام تحليل السلوك التطبيقي (ABA) لتحسين المهارات الاجتماعية في المملكة العربية السعودية
Abstract
Aims: The purpose of this study was to investigate the perceptions and experiences of teachers of autistic students in Riyadh and Jeddah regarding the use of applied behavior analysis (ABA) to improve social skills. Methodology: I used a qualitative method to analyze phenomena under inquiry from three different data points: surveys (n=51), interviews (n=6), and phenomenologically (n=2). Results: The findings indicated that some of the main factors affecting how teachers view and utilize evidence-based practice (EBP) in their scope of practice are refresher training, skills, knowledge, peer support, and institutional policies. Discussion and conclusion were discussed.
Keywords: Special education, Saudi Arabia, Social skills, Autistic, Autism
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
الهدف: الغرض من هذه الدراسة هو النظر في تصورات وخبرات معلمي الطلاب ذوي اضطراب طيف التوحد في الرياض وجدة وقد تم استخدام البحث النوعي لتحليل الظواهر المتعلقة بالبحث من ثلاث استراتجيات مختلفة: 1-الاستطلاعات، 2-المقابلات ، 3-الظواهر . النتائج: أشارت نتائج الدراسة إلى عدد من نقاط الرئيسية التي تتعلق بالتحليل السلوك التطبيقي وقد كان أهم نقطة هي نظرة المعلمين أنفسهم حول استخدام الممارسات المبنية على الأدلة على وتحليل السلوك التطبيقي لتعليم الطلاب ذوي اضطراب طيف التوحد. كذلك أظهرت النتائج إلى حاجة المعلمين إلى التدريب نوعي، دعم من الأقران ودعم من المؤسسات من أجل مساعدتهم لتطبيق الممارسات المبنية على الأدلة. في نهاية الدراسة، اقترح الباحث عدد من التطبيقات التي قد تساهم في تطوير مجال التربية الخاصة في المملكة العربية السعودية.
الكلمات المفتاحية: التربية الخاصة، المملكة العربية السعودية، المهارات الاجتماعية، التوحد
Author ORCID Identifier
https://orcid.org/0000-0003-1563-2863
Recommended Citation
Almughyiri, S. M. A. (2024). The perceptions of teachers of students with autism regarding using Applied Behavior Analysis (ABA) to improve social skills in Saudi Arabia. International Journal for Research in Education, 48(3), 12-36. http://doi.org/10.36771/ijre.48.3.24-pp12-36