Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
أثر تطبيق هاتفي (Dr.Electron) في الاتجاه نحو العلوم والفاعلية الذاتية لدى طلبة الصف الثامن
Abstract
This study aimed to investigate the effectiveness of an enrichment mobile application based on the gamification approach (Dr. Electron) on the attitudes towards science and self-efficacy of eighth-grade students in the Sultanate of Oman amid the COVID-19 pandemic. A quasi-experimental design was employed, utilizing both pre-test and post-test control group designs. The study sample comprised 63 students, with 33 assigned to the experimental group and 30 to the control group. The study used Measurement instruments including a science attitude scale with a reliability coefficient of 0.86 and a self-efficacy scale with a reliability coefficient of 0.93. Results indicated statistically significant differences in the post-test application between the control and experimental groups, favoring the teaching method employed for the experimental group in both the science attitude and self-efficacy scales. The study found no statistically significant interaction effect between the teaching method and gender in the post-test application of the science attitude scale. However, a slight interaction was observed between the teaching method and gender in the self-efficacy scale. The study recommends that science educators emphasize the importance of designing and implementing enrichment applications based on gamification principles to foster positive attitudes towards science and enhance students' self-efficacy.
Keywords: Gamification Approach, Attitudes towards Science, Self-efficacy, COVID-19 Pandemic, Digital enrichment, Mobile application, (Dr. Electron
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة إلى استقصاء فاعلية تطبيق هاتفي اثرائي قائم على منحى التلعيب (Dr. Electron) في الاتجاه نحو العلوم و الفاعلية الذاتية لدى طلبة الصف الثامن الأساسي بسلطنة عمان في ظل جائحة كورونا، و تم استخدام المنهج شبه التجريبي المعتمد على التصميم ذي المجموعتين الضابطة والتجريبية والتطبيق القبلي والبعدي، و تكونت عينة الدراسة من 63 طالبًا وطالبة في الصف الثامن الأساسي انقسموا إلى 33 في المجموعة التجريبية و30 في المجموعة الضابطة، كذلك استخدم مقياس الاتجاه نحو العلوم والذي بلغت قيمة معامل الثبات 0.86 ومقياس الفاعلية الذاتية والذي بلغت قيمة معامل الثبات فيه 0.93. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التطبيق البعدي بين المجموعتين الضابطة والتجريبية تعزى لطريقة التدريس لصالح المجموعة التجريبية في كل من مقياس الاتجاه نحو العلوم ومقياس الفاعلية الذاتية، كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود أثر دال إحصائيًا للتفاعل بين طريقة التدريس ومتغير النوع الاجتماعي في التطبيق البعدي لمقياس الاتجاه نحو العلوم في حين كان هناك تفاعل بسيط بين طريقة التدريس والنوع الاجتماعي في مقياس الفاعلية الذاتية. وتوصي الدراسة بضرورة توجيه القائمين على تدريس العلوم إلى أهمية تصميم واستخدام التطبيقات الاثرائية القائمة على مبادئ منحى التلعيب وذلك لتنمية الاتجاه نحو العلوم وتنمية الفاعلية الذاتية لدى الطلبة.
الكلمات المفتاحية: منحى التلعيب، الاتجاه نحو العلوم، الفاعلية الذاتية، جائحة كوفيد-19، الإثراء الالكتروني، التطبيق الهاتفي، (Dr. Electron)
Author ORCID Identifier
https://orcid.org/0000-0002-4080-1203
Recommended Citation
Al Balushi, S. M., Al Hosni, H. A., Al Shukaili, Z. S. & Al Salmi, A. H. (2024). The impact of a mobile application (Dr. Electron) on science attitudes and self-efficacy among eighth-grade students. International Journal for Research in Education, 48(2), 114-150. http://doi.org/10.36771/ijre.48.2.24-pp114-150
Included in
Curriculum and Instruction Commons, Educational Technology Commons, Science and Mathematics Education Commons