•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

أثر برنامج قائم على مبادئ التربية من أجل الاستدامة في تنمية الوعي بالتغيرات المناخية، وقيم المواطنة البيئية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بالمناطق العشوائية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

أ.د. نرمين عوني محمد & د. إبراهيم أحمد عبد الهادي

Abstract

The research aimed to reveal the Impact of a program based on education for sustainability principles in developing awareness of climate change and the environmental citizenship values among second-grade middle school students in slum areas. The research relied on the quasi-experimental approach. The sample consisted of (103) students and were divided into two groups: experimental group (52), and a control group (51), The climate change awareness scale was applied. Prepared by Abd Hamid, et al. (2021), translation by the researchers, and the environmental citizenship values scale. Prepared by the researchers, the results were analyzed using the t-test, and the size effect using Cohen’s d. The research reached a number of results: There were a statistically significant differences at the level (0.01) between the means scores of the experimental and control group in the post-measurement of awareness of climate change and environmental citizenship values in favor of the experimental group, as all Cohen's d values were greater than (0.80), while there were not statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in post and follow-up measurements, which indicates the continuity of the impact of the program in developing the awareness of climate change and the environmental citizenship values.

Keywords: Education for sustainability principles, Awareness of climate change, Environmental citizenship values, Middle school students, Slum areas.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدف البحث إلى الكشف عن أثر برنامج قائم على مبادئ التربية من أجل الاستدامة في تنمية الوعي بالتغيرات المناخية، وقيم المواطنة البيئية لدى تلاميذ الصف الثاني من المرحلة المتوسطة بالمناطق العشوائية، واعتمد البحث على المنهج شبه التجريبي، والتصميم ذي المجموعتين، وتكونت عينة البحث من (103) تلميذًا وتلميذة، تم تقسيمهم لمجموعتين: مجموعة تجريبية (52) تلميذًا وتلميذة، وخضعت للبرنامج القائم على مبادئ التربية من أجل الاستدامة. إعداد/ الباحثان، ومجموعة ضابطة (51) تلميذًا، وتلميذة، وتم تطبيق مقياس الوعي بالتغيرات المناخية. إعداد/ Abd Hamid, et al. (2021)، وترجمة الباحثان، ومقياس قيم المواطنة البيئية. إعداد/الباحثان، وتم تحليل النتائج باستخدام t-test، كما تم حساب حجم أثر البرنامج باستخدام cohen's d، وتوصل البحث إلى عدد من النتائج أهمها: وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات المجموعتين: التجريبية والضابطة في القياس البعدي للوعي بالتغيرات المناخية، وقيم المواطنة البيئية لصالح المجموعة التجريبية، حيث كانت جميع قيم cohen's d قوية وأكبر من (0.80)، بينما لم تظهر فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية بين القياسين البعدي، والتتبعي للوعي بالتغيرات المناخية، وقيم المواطنة البيئية، مما يُشير إلى استمرارية أثر البرنامج القائم على مبادئ التربية من أجل الاستدامة في تنمية الوعي بالتغيرات المناخية، وقيم المواطنة البيئية.

الكلمات المفتاحية: مبادئ التربية من أجل الاستدامة، الوعي بالتغيرات المناخية، قيم المواطنة البيئية، تلاميذ المرحلة المتوسطة بالمناطق العشوائية.

Author ORCID Identifier

0000-0002-1008-4207

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.