•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

الأساليب المستخدَمة في تنمية الوعي المالي لدى أطفال الصفوف الأوليَّة كما يدركها الوالدان

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د. لينا بنت سعيد باشطح & أفنان بنت محمد الشهراني

Abstract

The study aimed to identify the methods used to developing financial awareness and the obstacles among children in the primary classes as perceived by parents. Besides, it showed the differences among the sample according to the parent's gender, their educational qualifications, the student's gender, and the school type (public, private). Therefore, the study used the descriptive survey method, and the two researchers developed a questionnaire that was applied to a sample of (357) parents of primary pupils in public and private schools at Abha city. The results showed that experiential learning and storytelling were the methods that sample used with their children. However, the obstacles they face were the negative impact of social media on motivating their children's financial awareness. Also, there is no statistically significant differences between the methods used and the obstacles they face attributed to the parent's and pupil’s gender. However, there is a statistically significant differences between the methods used attributed to educational qualification, in favor of the parents who have a diploma and to the public-school type for pupils. Accordingly, the study recommended developing training programs for parents concerned with encouraging financial awareness for primary school children.

Keywords: financial awareness, early childhood, parents, family, financial socialization.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة إلى التعرف على الأساليب المستخدَمة في تنمية الوعي المالي، ومُعوّقات تنميته لدى أطفال الصفوف الأوليَّة كما يدركها الوالدان، والكشف عن وجود فروق في العينة تبعًا لمتغيرات نوع الوالدين، ومؤهلهما التعليمي، ونوع الطفل، ونوع مدرسته (حكومي، أهلي). فاعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي المسحي، وأعدَّت الباحثتان استبانةً طُبّقت على عينة مكونة من (357) من والِدِي أطفال الصفوف الأولية في مدراس الطفولة المبكرة الحكومية والأهلية بمدينة أبها. وأظهرت النتائج: موافقة العينة على استخدامهم لمجموعة من الأساليب تمثَّلَت في: التعلُّم التجريبي، وسَرْد القصص. كذلك وجود معوقات تواجههم، من أبرزها: تأثير وسائل التواصل الاجتماعي والإعلام سلبًا على تنمية الوعي المالي لدى أطفالهم. كما أسفرت عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات العينة نحو الأساليب المستخدمة والمعوقات التي تواجههم باختلاف نوع الوالدين والطفل. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات العينة نحو الأساليب المستخدمة باختلاف المؤهل التعليمي، وذلك لصالح أفراد العينة الذين مؤهلهم التعليمي دبلوم. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات العينة نحو المعوّقات باختلاف نوع المدرسة لصالح والِدِي الأطفال بالمدارس الحكومية. وعليه، أوصت الدراسة بتصميم برامج تدريبية للوالدين، تُعنى بكيفية تنمية الوعي المالي لدى طفل الصفوف الأوليَّة.

الكلمات المفتاحية: الوعي المالي، الطفولة المبكرة، الوالدين، الأسرة، التنشئة الاجتماعية المالية.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.