Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
تصميم برنامج تعليمي مقترح قائم على مبادئ الكيمياء الخضراء وقياس فاعليته في تنمية المفاهيم المرتبطة بها لدى طالبات المرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية
Abstract
The study aimed to design a proposed educational program based on the principles of green chemistry and measure its effectiveness in developing related concepts among female students of the natural sciences track at the secondary stage in Mecca. A random sample of (30) female students was selected, and the research followed the mixed approach, and data was collected using a cognitive achievement test and semi-structured interview questions. Quantitative data were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program, and qualitative data were analyzed using the rooted method. The results revealed that there were statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.01) between the average scores of the study group in the pre- and post-application of the cognitive achievement test in favor of the post-application. They also revealed a high effectiveness of the proposed educational program. The qualitative results also confirmed the pioneering role of the educational program in providing female students with green chemistry concepts, and based on the research results; A set of recommendations and suggestions for future studies related to the topic of the current study were presented.
Keywords: design of the educational program, principles of green chemistry, High School.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة إلى تصميم برنامج تعليمي مقترح قائم على مبادئ الكيمياء الخضراء وقياس فاعليته في تنمية المفاهيم المرتبطة بها لدى طالبات مسار العلوم الطبيعية بالمرحلة الثانوية في مكة المكرمة. وتم اختيار عينة عشوائية بلغت (30) طالبة، واتبع البحث المنهج المختلط (المزيج)، وجمعت البيانات باستخدام اختبار التحصيل المعرفي وأسئلة المقابلة شبه المقننة. وحُللت البيانات الكمية باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، والبيانات النوعية بالطريقة المجذرة. وكشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.01) بين متوسط درجات مجموعة الدراسة في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار التحصيل المعرفي لصالح التطبيق البعدي، كما كشفت عن وجود فاعلية مرتفعة للبرنامج التعليمي المقترح. كما أكدت النتائج النوعية على الدور الرائد للبرنامج التعليمي في تزويد الطالبات بمفاهيم الكيمياء الخضراء، وبناء على نتائج البحث؛ قُدمت مجموعة من التوصيات والمقترحات للدراسات المستقبلية ذات الصلة بموضوع الدراسة الحالية.
الكلمات المفتاحية: تصميم البرنامج التعليمي، مبادئ الكيمياء الخضراء، المرحلة الثانوية.
Recommended Citation
Al-Otaibi, N. F. (2024). Designing a proposed educational program based on the principles of green chemistry and measuring its effectiveness in developing related concepts for secondary school students in the Kingdom of Saudi Arabia. International Journal for Research in Education, 48(1), 99-138. http://doi.org/10.36771/ijre.48.1.24-pp99-138