Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
استخدام تقنية الذكاء الاصطناعي في المراقب الذكي للاختبارات عن بعد: المميزات والتحديات
Abstract
The COVID-19 pandemic has forced extreme changes in educational practices around the world. Many universities and schools have offered their educational curricula and activities completely via online learning. That is why universities and educational institutions have practiced conducting tests remotely to preserve the safety of their students. Meanwhile, these universities and educational institutions faced the challenge of evaluating the integrity of the remote tests. These institutions have sought, through a number of practices, to verify the identity of students and the reliability of their test performance by using a number of means to ensure that the exams are conducted without fraud. One of those means is the use of the artificial intelligence technology applied by the Saudi Electronic University, represented by AI proctor to monitor tests remotely. This study aims to investigate the advantages of using this technology as well as the challenges that faced its implication from the viewpoint of the examination supervisors at the Saudi Electronic University. The study revealed a number of advantages and challenges. The study made a number of recommendations.
Keywords: Distance education, e-learning, COVID-19; E-exam; Distance exams.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
لقد فرضت جائحة COVID-19 تغييرات جذرية على الممارسات التعليمية في جميع أنحاء العالم. وانتقلت العديد من الجامعات والمدارس إلى تقديم مقرراتها وأنشطتها التعليمية بنمط التعليم عن بعد بشكل كامل. ولهذا مارست الجامعات والمؤسسات التعليمية اجراء الاختبارات عن بعد حفاظا على سلامة طلابها. وخلال ذلك واجهت تلك الجامعات والمؤسسات التعليمية تحديا متمثلا في تقييم نزاهة الاختبارات التي تمت عن بعد. وسعت تلك المؤسسات من خلال عدد من الممارسات للتحقق من هوية الطلاب الممتحنين ومصداقية أدائهم للاختبار باستخدام عدد من الوسائل لضمان إجراء الاختبارات دون غش. ومن تلك الوسائل ما طبقته الجامعة السعودية الالكترونية من استخدام تقنية الذكاء الاصطناعي المتمثل في المراقب الذكي في مراقبة الاختبارات عن بعد. وتهدف هذه الدراسة للبحث في مميزات استخدام هذه التقنية وكذلك التحديات التي واجهت تطبيقها من وجهة نظر مشرفي الاختبارات في الجامعة السعودية الالكترونية. وقد كشفت الدراسة عن عدد من المميزات والتحديات. وقدمت الدراسة عددا من التوصيات.
الكلمات المفتاحية: التعليم عن بعد، التعليم الالكتروني، COVID-19 ، الاختبارات الالكترونية، الاختبارات عن بعد.
Recommended Citation
Alsadoon, H. (2024). Using artificial intelligence for proctoring remote exams: Advantages and challenges. International Journal for Research in Education, 48(1), 12-27. http://doi.org/10.36771/ijre.48.1.24-pp12-27