•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

دراسة وصفية ارتباطية للعلاقة بين أساليب التعلم وأنواع الاستثارة الفائقة لدى الطلاب الموهوبين في المرحلة الثانوية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

فهد علي المعيلي

Abstract

This study aimed to find out the extent of learning styles and types of Overexcitability and study the relationship between them among gifted students considering the grade level variable, on a sample of (133) gifted students at Al-Rowad High school in Jubail Industrial City. The study followed the descriptive and correlational method approach and data were collected on the Overexcitability scale of Falk and Kolb’s inventory of learning styles. The relationship between Overexcitability because there is a moderate direct relationship between Concrete Experience and All types of Overexcitability, while the relationship between the components of learning styles was a weak direct relationship with other kinds of Overexcitability, it is recommended Researcher in this study employ the results of measurements styles of learning and Overexcitability in planning for the education of the gifted students, especially the highly gifted students.

Keywords: Overexcitabilities, Theory of Positive Disintegration, Learning Style, Gifted Students, High school.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مدى انتشار أساليب التعلم وأنواع الاستثارة الفائقة ودراسة العلاقة بينهما لدى الطلاب الموهوبين في ضوء متغير الصف الدراسي، على عينة من (133) طالباً موهوباً يدرسون في مدرسة الرواد الثانوية بمدينة الجبيل الصناعية واتبعت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي معتمداً في جمع البيانات على مقياس الاستثارة الفائقة لـفالك وآخرون وجرد كولب لأساليب التعلم، وتوصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية للفرق بين متوسط أنواع الاستثارة الفائقة وأساليب التعلم تعزى لمتغير الصف الدراسي، كما أشارت نتائج دراسة العلاقة بين الاستثارة الفائقة لوجود علاقة طردية متوسطة بين الخبرة الحسية وأنواع الاستثارة الفائقة بينما كانت العلاقة بين مكونات أساليب التعلم الأخرى علاقة طردية ضعيفة مع أنواع الاستثارة الفائقة الأخرى، ويوصي الباحث في هذه الدراسة بتوظيف نتائج مقاييس أساليب التعلم والاستثارة الفائقة في بناء والتخطيط لتربية ورعاية الموهوبين وبشكل خاص الطلاب فائقي الموهبة.

الكلمات المفتاحية: الاستثارة الفائقة، نظرية التفكك الإيجابي، أساليب التعلم، الطلاب الموهوبين، المرحلة الثانوية.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.