Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
إستراتيجيّات تعليم المفردات اللغوية التي يمارسها معلِّمو اللغة العربية وعلاقتها بمستوى الثَّراء اللغوي لدى تلاميذ الصفوف العليا من المرحلة الابتدائية
Abstract
The study aimed to reveal the direction of the correlation and the significance of the differences between the strategies used by Arabic language teachers and the level of linguistic richness of their students, and identify the most related strategies to the level of linguistic richness, based on: (1) note cards and (2) a linguistic richness scale, for each of the higher grades in the primary stage. This was applied to a sample of 15 teachers and all their 494 students in the different higher grades of the primary stage in the academic year 1443 H. The results of the study showed that there was a positive, statistically significant correlation between the strategies practiced by Arabic language teachers and the level of linguistic richness of their students. There were also significant differences in the level of linguistic richness in favor of the students whose teachers got a high level compared to the medium and low levels. Moreover, it was indicated that the most related strategies to the level of linguistic richness were: identification and distinction, aloud pronunciation, modeling, similes, contrasts, classification, pictures, graphic organizers, writing, context, and dictionary use.
Keywords: strategies, language vocabulary, Arabic Teachers, linguistic richness, primary stage.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
استهدفت الدراسة الكشف عن اتجاه العلاقة الارتباطية ودلالة الفروق بين الإستراتيجيّات التي يستخدمُها معلِّمو اللغة العربية ومستوى الثَّراء اللغوي لدى تلاميذهم، وتحديد أكثر الإستراتيجيات ارتباطًا بالثراء اللغوي، معتمدةً في ذلك على الأدوات الآتية:(1) بطاقة ملاحظة (2)مقياس الثراء اللغوي لكل صفٍّ من الصفوف العليا بالمرحلة الابتدائية، وتم تطبيقها على عينة قوامها(15) معلمًا وجميع تلاميذهم البالغ عددهم (494) بمختلف الصفوف العليا من المرحلة الابتدائية في العام الدراسي 1443هـ. وأظهرت نتائج الدراسة -في مجملها- وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين الإستراتيجيّات التي يمارسها معلِّمو اللغة العربية ومستوى الثَّراء اللغوي لدى تلاميذهم، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا في مستوى الثراء اللغوي بين متوسطات تلاميذ الصفوف العليا من المرحلة الابتدائية لصالح التلاميذ الذين حصل معلّموهم على مستوى مرتفع مقارنةً بالمستويين المتوسط والمنخفض، كما دلّت على أنّ الإستراتيجيات الأكثر ارتباطًا بمستوى الثراء اللغوي من واقع الإستراتيجيات التي استخدمها معلّموهم هي: التعيين والتّمييز، التلفظ بصوتٍ مسموع، النمذجة، المتشابهات، المتناقضات، التصنيف، الصور، المنظمات البيانية الرسومية، الكتابة، السياق، استخدام المعجم.
الكلمات المفتاحية: إستراتيجيات، المفردات اللغوية، معلّمو اللغة العربية، الثراء اللغوي، المرحلة الابتدائية.
Author ORCID Identifier
https://orcid.org/0000-0002-2552-7998
Recommended Citation
Alsulami, F. S. (2023). Strategies of teaching vocabulary practiced by Arabic teachers and their relationship with the linguistic richness level of higher-grade primary students. International Journal for Research in Education, 47(5),189- 221. http://doi.org/10.36771/ijre.47.5.23-pp189-221