•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

بناء برنامج تعليمي مقترح قائم على خصائص المكان وقياس فاعليته في تنمية مهارات الحس والتخيل الجغرافي لدى طالبات الصف الثالث المتوسط في مدينة مكة المكرمة

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

أ. أمل بنت محمد الحربي & أ.د. وداد بنت مصلح الأنصاري

Abstract

The study aimed to build an educational program based on the characteristics of the place, and measure its effectiveness in developing the skills of sense and geographical imagination, in addition to measuring the reliability between the amount of growth of the two variables. To achieve this, a random sample of (34) students was selected from one of the middle schools in Makkah City. The study followed a semi-experimental approach-one-group design. The study data were collected using two tools observation card for geosensory skills, and a situational test for geo-imagining skills, and the data was analyzed by statistical methods using a program (SPSS). The results of the study revealed significant differences in the level of significance(α≤0.01) Between the average scores of the study group in the tribal and dimensional applications of the two variables approved in the observation card for the skills of geographical sense, and the test of attitudes for the skills of geographical imagination in favor of the dimensional application. Black's adjusted gain ratio for the two approved variables reached (1.24 and 1.25), respectively. The results also showed a linear predictive relationship (Simple regression) of the beta value reached (.748) at the semantic level(α≤0.01) of respectively. Based on the results of the study, a set of relevant recommendations.

Keywords: educational program construction, location characteristics, geospatial skills, geospatial imagination skills, middle third grade students

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة إلى بناء برنامج تعليمي مقترح قائم على خصائص المكان، وقياس فاعليته في تنمية مهارات الحس والتخيل الجغرافي، إضافة إلى قياس العلاقة الارتباطية والاعتمادية التنبؤية بين مقدار النمو للمتغيرين التابعين. ولتحقيق ذلك؛ تم اختيار عينة عشوائية متيسرة بلغت (34) طالبة من مجتمع الدراسة، حيث تم اختيار إحدى المدارس المتوسطة- بتعليم مدينة مكة المكرمة عشوائياً. واتبعت الدراسة المنهج شبة التجريبي- ذو تصميم المجموعة الواحدة. وجمعت بيانات الدراسة باستخدام أداتين، هما: بطاقة الملاحظة صفية لمهارات الحس الجغرافي، واختبار المواقف لمهارات التخيل الجغرافي، وحُللت البيانات بالأساليب الإحصائية الوصفية والاستدلالية المناسبة باستخدام برنامج ((SPSS. وكشفت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 0.01) ≥ (αبين متوسطي درجات مجموعة الدراسة في التطبيقين القبلي والبعدي للمتغيرين المعتمدين في بطاقة الملاحظة لمهارات الحس الجغرافي، واختبار المواقف لمهارات التخيل الجغرافي لصالح التطبيق البعدي. أيضاً أبانت النتائج عن تأثير مرتفع للبرنامج التعليمي المقترح لدى العينة، حيث بلغ معامل التأثير للمتغيرين المعتمدين (2.84 ، 8.52)على التوالي. ووصلت نسبة معامل بلاك للكسب المعدل للمتغيرين المعتمدين إلى (1.24 ،1.25)على التوالي، مما يدل على فاعلية عالية للمتغيرين المعتمدين، حيث بلغ معامل الارتباط ( .748). كما أبانت النتائج وجود علاقة تنبؤية خطية(الانحدار البسيط) لقيمة بيتا بلغت (.748) عند مستوى الدلالة0.01) ≥ (αعلى التوالي بين المتغيرين المعتمدين. وبناءاً على نتائج الدراسة؛ قُدمت مجموعة من التوصيات والمقترحات ذات الصلة.

الكلمات المفتاحية: بناء البرنامج التعليمي، خصائص المكان، مهارات الحس الجغرافي، مهارات التخيل الجغرافي، طالبات الصف الثالث المتوسط.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.