Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
ثبات مقياس ماسلاش للاحتراق النفسي في الدراسات العربية: دراسة تحليل بعدي باستخدام مدخل تعميم الثبات
Abstract
The current study aimed to identify the mean effect size of the alpha coefficient for the overall reliability of the MBI scale, and for the sub-dimensions; Emotional exhaustion, depersonalization, and lack of personal achievement through the analysis of (32) studies in which the inclusion criteria were met. The results of the research indicated that the mean alpha coefficient across the studies (n = 32) for overall reliability and dimensions; Emotional exhaustion, depersonalization, and lack of personal achievement were 0.83, 0.83, 0.78, and 0.77, respectively. It indicated that the mean alpha coefficient of the MBI scale varied significantly according to the participants in favor of school principals, and according to gender in favor of the mixed (male/female), and according to the country of application for studies conducted in North and East African countries, while it did not vary according to the sample size. It also showed that the mean alpha coefficient of the emotional exhaustion dimension varied according to the participants in favor of the teachers. The results also showed that there were no differences in the mean alpha coefficient of the dimension of emotional exhaustion according to the factors of sample size, gender, and country of application, and indicated that there were no significant differences in the mean alpha coefficient of the dimensions of depersonalization and lack of personal achievement according to the factors of sample size, participants, gender and country of application.
Keywords: Maslach scale, Reliability, Emotional exhaustion, Depersonalization, Lack of personal achievement
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدف البحث الحالي إلى الكشف عن متوسط حجم تأثير معامل ألفا للثبات الكلي لمقياسMBI، وللأبعاد الفرعية؛ الإرهاق العاطفي، وتبدد الشخصية، ونقص الإنجاز الشخصي، من خلال تحليل (32) دراسة توافرت فيها معايير الدمج. أشارت نتائج البحث إلى أن متوسط معامل ألفا عبر الدراسات (ن=32) للثبات الكلي، والأبعاد؛ الإرهاق العاطفي، وتبدد الشخصية، ونقص الإنجاز الشخصي، كانت على الترتيب 0.83، 0.83، 0.78، 0.77. وأشارت إلى أن متوسط معامل ثبات ألفا الكلي لمقياس MBI تباين تباينًا دالًّا وفقًا للمشاركين لصالح مديري المدارس، ووفقًا للنوع الاجتماعي لصالح المختلط (ذكور/إناث)، ووفقًاً لدولة التطبيق للدراسات التي أجريت في دول شمال أفريقيا وشرقها، بينما لم تتباين وفقاً لحجم العينة. وأظهرت أيضًا تباين متوسط معامل ألفا لبٌعد الإرهاق العاطفي، وفقاً للمشاركين لصالح المعلمين. وأظهرت النتائج كذلك عدم وجود فروق في متوسط ثبات معامل ألفا لبُعد الإرهاق العاطفي، وفقاً لعوامل حجم العينة والنوع ودولة التطبيق. كما أشارت إلى عدم وجود فروق في متوسط ثبات معامل ألفا لبُعدي تبدد الشخصية ونقص الإنجاز الشخصي، وفقًا لعوامل حجم العينة والمشاركين والنوع الاجتماعي ودولة التطبيق.
الكلمات المفتاحية: الإرهاق، مقياس ماسلاش، مصداقية، إرهاق عاطفي، تبدد الشخصية، عدم الإنجاز الشخصي.
Author ORCID Identifier
0000-0002-6107-4770
Recommended Citation
Alenezi, S. S. (2023). The reliability of Maslach burnout inventory in Arab studies: Reliability generalization meta-analytic study. International Journal for Research in Education, 47(5),46-75. http://doi.org/10.36771/ijre.47.5.23-pp46-75
Included in
Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Psychology Commons, International and Comparative Education Commons