Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
التحولات في العادات الدراسية وأنماط سلوك المتعلمين في ضوء التطور التكنولوجي والنظرية الاتصالية في التعلم
Abstract
The “Tsunami "of spread of knowledge and modern technological means led to the emergence of new mental skills and modes of learning among learners. Consequently, students’ learning was affected by the new knowledge networks. As such, this study aimed at investigating the change in the learning habits of learners in light of the technological development, and to study the impact of digital instruments and applications on the development/change of the learners’ study habits. The study utilized a qualitative approach with a descriptive analytical design, where semi-structured interviews were created and conducted with three age groups: three adult learners who studied before technological development, five secondary school students, and four tertiary university students. Research results revealed the persistence of some traditional learning habits among school students, the development of study habits linked to modern technological means, and the development of modern technical skills such as Internet search. Some factors affecting learning habits appeared; specifically, the nature of the study task, teaching strategies, and student specialization. Some digital skills have been diagnosed for each category, like online searching skills, staying connected to networks, communication skills, the skills of self-organization, and the control of smart devices. In light of its findings, the study ended up with a set of recommendations for future research, and other recommendations for practice.
Keywords: Learning habits, connectivism, digital learners, learning skills, learning instruments.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
أدى ظهور تسونامي المعرفة والأدوات التكنولوجية الحديثة إلى ظهور مهارات وأنماط ذهنية جديدة ومختلفة لدى المتعلمين، كما تأثر تعلم الطلبة بالشبكات المعرفية الجديدة. لذا هدفت هذه الدراسة إلى البحث في التغير في العادات والأنماط الدراسية للطلبة في ظل التطور التكنولوجي، وفي تأثير الأدوات والتطبيقات الرقمية على تنمية هذه العادات والأنماط الدراسية لدى المتعلمين وتغييرها. اتبعت الدراسة المنهج الكيفي بتصميم وصفي تحليلي، حيث تم تطوير مقابلات شبه منظمة أجريت مع ثلاث فئات عمرية: ثلاثة متعلمين كبار عاصروا التعلم قبل التطور التكنولوجي، وخمس طالبات مدارس، وأربع طالبات جامعيات. أظهرت النتائج الاحتفاظ ببعض العادات الدراسية التقليدية لدى طلبة المدارس، إضافة إلى ظهور عادات دراسية مرتبطة بالأدوات التكنولوجية الحديثة وتظهر فيها التكنولوجيا الحديثة مثل البحث عبر الانترنت. ظهرت بعض العوامل المؤثرة في عادات التعلم وهي طبيعة المهام الدراسية، واستراتيجيات التدريس، وتخصص الطالب، كما ظهرت المهارات الخاصة بالعصر الرقمي لكل فئة وهي البحث عبر الإنترنت، والبقاء على اتصال بالشبكات، إضافة إلى مهارة الاتصال التواصل، ومهارة تنظيم الذات، والتحكم بالأجهزة الذكية. خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات تدعو لإجراء بحوث كمية مستقبلية حول التغير في العادات الدراسية وأنماط تعلم الطلاب في ظل التطور التكنولوجي المتسارع، وتوصيات أخرى للممارسة وصناع السياسات.
الكلمات المفتاحية: عادات التعلم، النظرية الاتصالية، التعلم الرقمي، مهارات التعلم، أدوات التعلم.
Recommended Citation
Nabulsi, H.M., & Khaldi, M.M., (2023). Variations in students’ learning habits and behavior patterns in light of the technological innovations and connectivist theory of learning. International Journal for Research in Education, 47(1), 250-280. http://doi.org/10.36771/ijre.47.1.23-pp250-280