Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
مدى تطبيق الممارسات المبنية على الأدلة في تدريس مادة الرياضيات للطلبة ذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر معلميهم
Abstract
The goal of this study was to examine to what extent learning disabilities teachers, in Jeddah governorate, use evidence-based approaches in teaching mathematics to students with learning disabilities, and to see whether there were any differences according to sex, education level, teaching level, training courses, and experience. The researchers employed a descriptive methodology using a survey questionnaire. The study population consisted of all elementary and middle school teachers who teach students learning disabilities. The study participants included 248 teachers of students with learning disabilities. The findings of the study showed that the level of implementing evidence-based techniques in teaching mathematics to students with learning difficulties is moderate. The findings also revealed that there were no statistically significant differences in the mean scores of math teachers’ responses with regards to the implementation of evidence-based techniques according to gender and grade level. However, the results showed statistically significant differences in favor of teachers with graduate study degrees, the access to training courses variable for those who have already obtained training courses in mathematics, and the number of years of experience in favor of 6 -10 category.
Keywords: Learning disabilities, evidence-based practices, math disabilities, teachers
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدّراسة الحالية إلى التعرف إلى مدى تطبيق معلمي صعوبات التعلم للممارسات المبنية على الأدلة في تدريسهم لمادة الرياضيات للطَّلبة ذوي صعوبات التَّعلُّم بمحافظة جدة، والكشف عن الفروق تبعًا لمتغيرات الدّراسة (الجنس، المؤهل العلمي، المرحلة التدريسية، الدورات التدريبية، الخبرة). ولتحقيق أهداف الدّراسة قام الباحثان باستخدام المنهج الوصفي، والاستبانة أداةً لها. تكوَّن مجتمع الدّراسة من جميع معلمي ومعلمات صعوبات التَّعلُّم للمرحلتين الابتدائية والمتوسطة. تكوَّنت عينة الدِّراسة من (248) مُعلِّمًا ومُعلِّمة ذوي صعوبات التَّعلُّم. أوضحت نتائج الدِّراسة أنه يتم بدرجة متوسطة تطبيق الممارسات المبنية على الأدلة في تدريس مادة الرياضيات للطلبة ذوي صعوبات التَّعلُّم من وجهة نظر معلميهم. كما أظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات معلمي مادة الرياضيات في استخدام الممارسات المبنية على الأدلة تبعًا لمتغيِّري الجنس، والمرحلة التدريسية. إلا أن النتائج بينت وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعًا لمتغيرات الدِّراسة: المؤهل العلمي لصالح حملة مؤهل الدراسات العليا. متغير الحصول على دورات تدريبية لصالح من سبق لهم الحصول على دورات تدريبية في مادة الرياضيات. عدد سنوات الخبرة لصالح من تراوحت خبرته من 6 إلى 10 سنوات.
الكلمات المفتاحية: صعوبات التعلم، الممارسات المبنية على الأدلة، صعوبات الرياضيات، المعلمون
Recommended Citation
Alrfai, T. D &., Al-Zahrani, S. A., (2023). The extent of implementing evidence-based practices in teaching mathematics to students with learning disabilities from the viewpoint of their teachers. International Journal for Research in Education, 47(1), 92-130. http://doi.org/10.36771/ijre.47.1.23-pp92-130