Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
أثر استخدام استراتيجية التلعيب في التحصيل الدراسي والدافعية نحو تعلم مهارات حل المسائل في مقرر الحاسب وتقنية المعلومات لدى طالبات الصف الأول الثانوي
Abstract
Abstract
This study aimed to identify the effect of using the gamification strategy on academic achievement and motivation towards learning problem-solving skills in computer and information technology course. A quasi-experimental method was adopted. The study population included tenth-grade female students in Al-Badi’ah schools in Riyadh. The sample consisted of 54 students divided into two equal groups: control group and experimental group. The study tools comprised an achievement test and the motivation scale. The results showed that there were statistically significant differences between the two groups in the academic achievement test in favor of the experimental group, with a large effect size of the gamification seen on academic achievement. The results also showed that there were no differences between the two groups in the motivation scale, with a small effect size of the gamification on student motivation. One of the most important recommendations of this study was encouraging the use of the gamification strategy in teaching the computer course to help boost students’ achievement levels and applying the gamification in the classroom for prolonged periods to achieve higher student-motivation scales. This study also proposes conducting additional more research studies to gauge the effects of gamification on covering different variables and spanning various subjects and grade levels.
Keywords: Gamification, academic achievement, motivation, problem-solving skills, programming, computer, e-learning
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
مستخلص البحث
هَدَفت الدراسة إلى معرفة أثر استخدام استراتيجية التلعيب في التحصيل الدراسي والدافعية نحو تعلم مهارات حل المسائل في مقرر الحاسب وتقنية المعلومات، وقد اتَّبعت المنهج شبه التجريبي، واشتمل مجتمع الدراسة على طالبات الصف الأول الثانوي في مدارس تعليم البديعة بالرياض، وتكونت العينة من (54) طالبة؛ تم تقسيمها بالتساوي إلى مجموعتين: مجموعة ضابطة ومجموعة تجريبية، وبعد تطبيق أدوات الدراسة الاختبار التحصيلي ومقياس الدافعية؛ أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين في اختبار التحصيل الدراسي لصالح المجموعة التجريبية، ووجود حجم أثر كبير لاستراتيجية التلعيب في التحصيل، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق بين المجموعتين في مقياس الدافعية، ووجود حجم أثر صغير لاستخدام استراتيجية التلعيب في الدافعية، وبناءً على تلك النتائج؛ فإن من أهم توصيات الدراسة: تشجيع استخدام استراتيجية التلعيب في تدريس مقرر الحاسب لأنها من الممكن أن ترفع مستوى التحصيل الدراسي، كما ينبغي تطبيق التلعيب في الفصل الدراسي على مدى فترات زمنية أطول؛ لأنها يُمكن أن تُساهم في تنمية دافعية التعلم بشكلٍ أكبر، كما اقترحت الدراسة إجراء المزيد من البحوث للكشف عن أثر التلعيب على متغيرات أخرى، وفي مقررات ومراحل دراسية مختلفة.
الكلمات المفتاحية: التلعيب، التحصيل الدراسي، الدافعية، مهارات حل المسائل، البرمجة، الحاسب، التعلم الإلكتروني
Recommended Citation
Almutairi, Mazyunah and Almassaad, Prof. Ahmad
(2022)
"The Effect of Using the Gamification Strategy on Academic Achievement and Motivation towards Learning Problem-Solving Skills in Computer and Information Technology Course among Tenth Grade Female Students,"
International Journal for Research in Education: Vol. 46:
Iss.
1, Article 9.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol46/iss1/9
Included in
Adult and Continuing Education Commons, Artificial Intelligence and Robotics Commons, Curriculum and Instruction Commons, Databases and Information Systems Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Educational Psychology Commons, Educational Technology Commons, Elementary Education Commons, Gifted Education Commons, Instructional Media Design Commons, Numerical Analysis and Scientific Computing Commons, Online and Distance Education Commons, OS and Networks Commons, Other Computer Sciences Commons, Programming Languages and Compilers Commons, Secondary Education Commons, Software Engineering Commons, Special Education and Teaching Commons, Theory and Algorithms Commons