•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

التراخي التنظيمي لدى مديري المدارس الحكومية في دولة الكويت وعلاقته بالإحباط الوظيفي لدى المعلمين

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د. / مزنة سعد خالد العازمي

Abstract

Abstract

This study aimed to identify the level of organizational laxity among Kuwaiti governmental school principals and its relationship to job frustration. Adopting a correlative descriptive approach, the study administered a questionnaire to a random sample of 1169 teachers. The most important findings were: (1) the level of organizational laxity among school principals was generally moderate; (2) there were statistically significant differences between the levels of organizational laxity attributed to gender, nationality, and years of service were attested; (3) the level of job frustration among teachers was generally high; (4) there were statistically significant differences between the levels of organizational frustration attributed to gender, nationality and years of service; (5) there was a positive and statistically significant correlation between the different aspects of organizational laxity and the factors affecting the level of job frustration in general. The study concluded with several recommendations: (1) an electronic performance indicator that measures the level of principals’ application of administrative and technical tasks should be developed, (2) indicators of organizational laxity should be monitored and placed in a guideline, (3) an annual electronic scale that measures job frustration levels and causes among teachers should be placed on the Ministry of Education’s website.

Keywords: organizational laxity, governmental school principals, job frustration teachers, State of Kuwait

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

مستخلص البحث

هدفت هذه الدراسة إلى تَعَرُّف مستوى التراخي التنظيمي لدى مديري المدارس الحكومية في دولة الكويت وعلاقته بالإحباط الوظيفي. وقد اتَّبَعت الدراسةُ المنهجَ الوصفي الارتباطي. ولتحقيق هدف هذه الدراسة؛ استُخدمت الاستبانة كأداة لها، وقد طُبِّقت على عينة عشوائية قوامها (ن = 1169) معلمًا. وانتهت الدراسة إلى عدة نتائج، كان من أهمها: (1) أن مستوى التراخي التنظيمي لدى مديري المدارس كان بدرجة متوسطة في جميع الأبعاد إجمالًا؛ (2) وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لمستوى التراخي التنظيمي تعزى لمتغير الجنس والجنسية وسنوات الخدمة؛ (3) أنَّ مستوى الإحباط الوظيفي لدى المعلمين كان بدرجة عالية في جميع الأبعاد إجمالًا؛ (4) وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لمستوى الإحباط التنظيمي تعزى لمتغير الجنس والجنسية وسنوات الخدمة؛ (5) وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيًّا بين مجالات التراخي التنظيمي والعوامل المؤثرة في مستوى الإحباط الوظيفي بشكل عام. وفي ضوء هذه النتائج؛ خرجت الدراسة بعدد من التوصيات والمقترحات، كان من أهمها: (1) وضع مؤشر أداء إلكتروني يقيس مستوى تطبيق مدير المدرسة للمهمات الإدارية والفنية الموكلة إليه، (2) رصد مؤشرات التراخي التنظيمي ووضعها في دليل إرشادي، (3) وضع مقياس إلكتروني على موقع وزارة التربية يطبق كل عام على المعلمين بهدف تعرف مستوى الإحباط الوظيفي ومسبباته.

الكلمات المفتاحية: التراخي التنظيمي، مديري المدارس، التعليم الحكومي، الإحباط الوظيفي، المعلمين، دولة الكويت

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.