Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
تحديات تفعيل قائدات مدارس الدمج الحكومية للثقافة التنظيمية في المرحلة الابتدائية بالرياض
Abstract
Abstract
The purpose of this study was to identify the challenges faced by primary education integration schools leaders' in organizational culture and recognize the mechanisms of improving organizational culture for these leaders. The research study used the descriptive analytical approach, and the research population consisted of special education teachers in primary schools of integration in Riyadh. The participants comprised a total of 100 randomly selected special education teachers in the integration primary schools in Riyadh. To achieve the goals of the study, the questionnaire was used to collect information. The results showed that the level of leaders’ use of organizational culture was high (56%), which requires more efforts to continue this high level of organizational culture and even try to increase it. Also, all the challenges mentioned in the questionnaire were agreed upon by the parameters as challenges that hinder the activation of organizational culture with high rates between (somewhat agree and agree to some extent) where the corresponding proportions ranged between 85% to 98%, which requires taking these challenges seriously and trying to find a solution to activate the organizational culture. The study recommended empowering the leader of the integration school to manage integration programs efficiently and nominating leaders of integration schools for training programs specialized in activating organizational culture.
Keywords: integration schools, organizational culture
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
مستخلص البحث
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على التحديات التي تواجه تفعيل قائدات مدارس الدمج الابتدائية للثقافة التنظيمية والتعرف على آليات تحسين تفعيل قائدات مدارس الدمج الابتدائية للثقافة التنظيمية. وقد استخدم الدراسة البحثية المنهج الوصفي التحليلي، ويتكون مجتمع البحث من معلمات التربية الخاصة المتواجدات في مدارس الدمج الابتدائية في مدينة الرياض. وبالنسبة لعينة البحث فقد تم اختيار عينة عشوائية من معلمات التربية الخاصة المتواجدات في مدارس الدمج الابتدائية في مدينة الرياض وعددهن (۱۰۰) معلمة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام الاستبانة لجمع المعلومات. وقد توصَّلت الباحثتان إلى عددٍ من النتائج من أهمِّها أن مستوى تفعيل قائدات مدارس الدمج الابتدائية للثقافة التنظيمية مرتفع وذلك بنسبة 56%. مما يستوجب بذل مزيد من الجهود للاستمرار على هذا المستوى المرتفع من الثقافة التنظيمية بل ومحاولة زيادته، وأن كل التحديات التي ذكرت في الاستبيان وافقت عليها المعلمات كتحديات تعيق تفعيل الثقافة التنظيمية بنسب مرتفعة بين (موافق لحد ما وموافق) حيث تتراوح نسب الموافق بين 85% إلى 98%، مما يستدعي أخذ هذه التحديات على محمل الجد ومحاولة إيجاد حل لها من أجل تفعيل الثقافة التنظيمية على الوجه المطلوب، وقد تراوحت نسب الموافقة على الآليات الواردة في الاستبيان بين 82% إلى 62%، وهي نسب مرتفعة، وجميع هذه الآليات مهمة تستوجب وضعها في الحسبان إذا ما أردنا تفعيل الثقافة التنظيمية. وقد أوصت الدِّراسة بعددٍ من التَّوصيات من أهمِّها: منح قائدة مدرسة الدمج صلاحيات لتمكينها من إدارة برامج الدمج بكفاءة، ترشيح قائدات مدارس الدمج الابتدائية للبرامج التدريبية المتخصصة في تفعيل الثقافة التنظيمية.
الكلمات المفتاحية: مدارس الدمج، الثقافة التنظيمية
Recommended Citation
Alzamil, Dr. Maha Othman and Al-Otaibi, Reem Abdullah Masar
(2022)
"Integration Schools Leaders’ Challenges of Using the Organizational Culture for the Governmental Primary Stage in Riyadh,"
International Journal for Research in Education: Vol. 46:
Iss.
1, Article 6.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol46/iss1/6