Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
فاعلية برنامج تدريبي في تنمية بعض مهارات التوجه والحركة لدى الطلاب المكفوفين المدمجين بالصف العاشر
Abstract
Abstract
The current study aimed to identify the effectiveness of a training program on developing some orientation and mobility skills for blind students integrated in grade 10. The study sample consisted of 8 blind students integrated into the tenth grade at Al-Dhamma School for Secondary Education. Students responded to the orientation and mobility skills scale prepared by the researcher and a training program prepared by the researcher. A quasi-experimental approach was used for the study, and statistical methods included Cronbach’s alpha, Spearman-Brown correlation coefficient, and Wilcoxon test. The overall results indicated the effectiveness of the training program on developing some orientation and mobility skills among blind students who were integrated into the tenth grade. Considering these results, the study recommended using the training program in developing some orientation and mobility skills of blind students who are integrated in the tenth grade.
Keywords: Training program; orientation and movement skills; blind.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
مستخلص البحث
هدفت الدراسة الحالية للتعرف على فاعلية برنامج تدريبي في تنمية بعض مهارات التوجه والحركة لدى الطلاب المكفوفين المدمجين بالصف العاشر، وتكونت عينة الدراسة من (8) طلاب مكفوفين مدمجين بالصف العاشر بمدرسة الدهماء للتعليم الثانوي ، طُبق عليهم مقياس مهارات التوجه والحركة من إعداد الباحث وبرنامج تدريبي من إعداد الباحث، وتم استخدام المنهج شبه التجريبي لمناسبته لطبيعة الدراسة الحالية، ولتحليل البيانات تم استخدام اساليب احصائية تمثلت فى معامل ألفا لـ كرو نباخ ، معامل الارتباط لسبيرمان-براون ومعامل الارتباط لـ بيرسون، واختبار ويلكوكسون. وقد أشارت النتائج في مجملها إلى فاعلية البرنامج التدريبي في تنمية بعض مهارات التوجه والحركة لدى الطلاب المكفوفين المدمجين بالصف العاشر. وقد أوصت الدراسة في ضوء هذه النتائج باستخدام البرنامج التدريبي المطبق في تنمية بعض مهارات التوجه والحركة لدى الطلاب المكفوفين المدمجين بالصف العاشر.
الكلمات المفتاحية: برنامج تدريبي ـ مهارات التوجه والحركة ـ المكفوفين.
Recommended Citation
Hussein, Dr. Ashraf Moustafa
(2022)
"The Effect of a Training Program on Developing Some Orientation and Mobility Skills of Blind Students Integrated in Grade 10,"
International Journal for Research in Education: Vol. 46:
Iss.
1, Article 5.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol46/iss1/5