•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

تأثير أنماط التنشئة الأسرية على الذكاء واتخاذ القرار لدى الصم

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د. سامر محمد أبو دريع ، د. زهراء جميل الرحاحلة

Abstract

Abstract

This study aimed to investigate the effect of types of parenting styles on intelligence and decision-making among the deaf. The tools comprised the Wechsler Intelligence Scale-4th edition (WISC-4) for deaf, using sign language, was used to assess deaf students’ intelligence and a scale of professional decision-making. The sample of the study included 157 deaf students in deaf schools in Jordan whose ages ranged from 13 to 16.11 years. WISC-4 was administered using sign language. The results showed that the democratic pattern was high, the level of intelligence for deaf students was average, and the professional decision-making was of a medium level. Also, there was a negative relationship between the authoritarian style, the permissive pattern, and the overall intelligence. There were statistically significant differences in the permissive type and the intelligence of the deaf due to gender in favor of females. Significant differences in speech comprehension, working memory, and overall intelligence were found in favor of mild hearing impairment. There were significant differences in the IQ level of the age variable in favor of students aged 13 years. The study recommends more research regarding the effect of hearing impairment on the psychological aspects of professional decision-making and providing hearing parents with training in sign language and rules for communicating with their deaf children.

Keywords: Sign language, Deaf, The family, Family upbringing, Wechsler Scale-4, Intelligence.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

مستخلص البحث

هدفت هذه الدراسة التعرف تأثير أنماط التنشئة الأسرية على الذكاء واتخاذ القرار لدى الصم. ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياس وكسلر – 4 لذكاء الصم بلغة الإشارة بعد التوصل إلى دلالات عن صدق وثبات ومعايير المقياس، ومقياس اتخاذ القرار المهني. شملت عينة الدراسة الصم والبالغ عددهم (157) طالب في مدارس الصم بالأردن، تتراوح أعمارهم بين (13 – 16.11) سنة وتم تطبيق مقياس وكسلر-4 بلغة الإشارة. وتم التوصل إلى دلالات عن الصدق والثبات. وأظهرت النتائج أن النمط الديمقراطي كان مرتفعاً ، وأن مستوى ذكاء الصم كان طبيعياً ، وأن اتخاذ القرار المهني لدى الصم متوسط المستوى ، وأنه يوجد علاقة سلبية ما بين النمط التسلطي والنمط المتساهل والذكاء الكلي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية لكل من النمط المتساهل وذكاء الصم يعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث . وأظهرت النتائج وجود فروق في مستوى الفهم الكلامي، وذاكرة العمل، والذكاء الكلي يعزى لمتغير درجة الإعاقة السمعية لصالح فئة الإعاقة السمعية البسيطة . ويوجد فروق في مستوى الذكاء لدى الصم يعزى لمتغير العمر لصالح (13) سنة . وتوصي الدراسة بإجراء المزيد من الدراسات تتعلق بتأثير الإعاقة السمعية على الجوانب النفسية في عملية اتخاذ القرار المهني . وتدريب الأبوين السامعين على لغة وقواعد الإشارة للتواصل مع أبنائهم الصم .

الكلمات المفتاحية: الصم ، لغة الإشارة ، الأسرة ، التنشئة الأسرية ، مقياس وكسلر -4 ، الذكاء.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.