Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
القدرة التنبؤية لأهمية استخدام معلمي الطلبة ذوي صعوبات التعلم للممارسات المبنيَّة على الأدلة من وجهة نظرهم
Abstract
Abstract
The purpose of the study was to examine predictive ability in the importance of using teachers of students with learning disabilities for evidence-based practices, from their perspectives. The differences among participants were measured based on gender, teaching experience, and the number of training programs. The study used a descriptive survey design. The survey was distributed to all elementary teachers of students with learning disabilities in the Qassim region. The participants consisted of 85 teachers. The study found that teachers use evidence-based practices to a great extent when teaching students with learning disabilities. The most used practices were ‘read naturally, repeated reading, explicit instruction, and spelling mastery’. The level of teachers’ perspectives regarding the importance of using these practices was high, and the most important practices were repeated reading, spelling mastery, explicit instruction, and direct instruction. There were significant statistical differences between the average scores for using evidence-based practices based on gender, in favor of female teachers. There were no statistically significant differences, between the average scores for using of evidence-based practices based on years of teaching experience or number of training programs. The study revealed the teachers’ perspectives regarding the importance of using evidence-based practices predicted their use of these practices. In addition, the study recommended educating teachers about the importance of using evidence-based practices when teaching students with learning disabilities and training them on the right way to use these practices.
Keywords: Predictive ability, evidence-based practices, teachers of students with learning disabilities.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
مستخلص البحث
هدفت الدراسة إلى التعرف على القدرة التنبؤية لأهمية استخدام معلمي الطلبة ذوي صعوبات التعلم للممارسات المبنيَّة على الأدلة من وجهة نظرهم، وقياس الفروق بين متوسطي درجات أفراد عينة الدراسة فيما يتعلق باستخدامهم للممارسات المبنية على الأدلة عند تدريس التلاميذ ذوي صعوبات التعلم تبعًا لمتغير الجنس، والخبرة في التدريس، والدورات التدريبية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وكانت أداة الدراسة استبانة، وزعت على جميع معلمي ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية بمنطقة القصيم، وقد بلغ عدد العينة (85) معلمًا ومعلمة، وتوصلت الدراسة إلى أن درجة استخدام المعلمين للممارسات المبنية على الأدلة عند تدريس التلاميذ ذوي صعوبات التعلم، جاء في المستوى العالي، وأكثر هذه الممارسات استخداماً القراءة الطبيعية، والقراءة المتكررة، والتدريس الواضح، والتمكن من الإملاء. كما جاءت استجابات أفراد العينة نحو أهمية استخدام المعلمين للممارسات المبنية على الأدلة عند تدريس التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في المستوى العالي، وأكثرها أهمية يتمثل في القراءة المتكررة، والتمكن من الإملاء، والتدريس الواضح، والتعليم المباشر، وتبين أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات استخدام معلمي ذوي صعوبات التعلم للممارسات المبنية على الأدلة وفقًا لمتغير الجنس، وكانت لصالح المعلمات، وكذلك تبين أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات استخدام معلمي ذوي صعوبات التعلم للممارسات المبنية على الأدلة وفقًا لمتغير سنوات الخبرة، والدورات التدريبية، كما تبين أن ادارك المعلمين لأهمية استخدام الممارسات المبنية على الأدلة قادر على التنبؤ بدرجة استخدامهم لها. كما أشارات الدراسة إلى عدد من التوصيات منها توعية المعلمين بأهمية استخدام الممارسات المبنية على الأدلة في تعليم التلاميذ ذوي صعوبات التعلم، وتدريبهم على الطرق الصحيحة لاستخدامها.
الكلمات المفتاحية: القدرة التنبؤية، الممارسات المبنيَّة على الأدلة، معلمي ذوو صعوبات التعلم.
Recommended Citation
ALturaifi, Sara Fahad and Alhossein, Abdulkarim
(2022)
"Teachers of Students with Learning Disabilities Viewpoints of the Predictive Validity of Using Evidence-Based Practices,"
International Journal for Research in Education: Vol. 46:
Iss.
1, Article 2.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol46/iss1/2
Included in
Curriculum and Instruction Commons, Elementary Education Commons, Special Education and Teaching Commons