•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

بناء اختبار تشخيصي محكي في الرياضيات في حل أنظمة المعادلات وفقا للاستراتيجية الهرمية للسمات

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د./ آمال أحمد محمود الزعبي

Abstract

Abstract

The study aimed at developing a criterion test for solving equations systems according to the strategy of hierarchical constructive analysis for 10th-grade students. A diagnostic test was developed, consisting of 46 items distributed to six sub-skills. The test was administrated to 390 10th grade students in Irbid, were male 184, Jordan. The validity, reliability of the test, the validity, and efficiency of hierarchical construction of solving equations were verified. The study results revealed that the test might be good for diagnosing purposes in solving quadratic equations. The researcher suggested recommendations to universities, schools, and measurement centers to use this strategy in different subjects and apply the test to students.

Keywords: Diagnostic Criterion-Referenced Test, hierarchical model, cognitive diagnostic model, attribute hierarchy method, solving systems of equations.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

مستخلص البحث

هدفت هذه الدراسة إلى تقديم استراتيجية لبناء اختبار تشخيصي محكي المرجع في الرياضيات لطلبة الصف العاشر الأساسي في موضوع حل أنظمة المعادلات باتباع الطريقة الهرمية. ولتحقيق هذا الهدف تم بناء اختبار تشخيصي لقياس مهارة "حل نظام مكون من معادلتين تربيعيتين بمتغيرين" قسّم إلى ست مهارات فرعية مكون في صورته النهائية من 46 فقرة. طبق الاختبار على 390 طالبــــاً وطالبــــة مــــنهم 184 ذكــــور في الصــــف العاشر الأساسي في إربد - الأردن ، وتم استخراج دلالات صدق وثبات الاختبار، وتم التحقق من صدق البناء الهرمي للاختبار وفاعليته. أظهرت نتائج الدراسة أن الاختبار الذي بني في هذه الدراسة يمكن أن يكون صالحا لأغراض التشخيص في حل المعادلات التربيعية. وأوصت الدراسة باستخدام هذه الاستراتيجية في المدارس والجامعات ومراكز القياس في موضوعات أخرى وذلك لقدرتها على التشخيص، كذلك تطبيق الاختبار الذي تم بناؤه في هذه الدراسة على الفئات المستهدفة من الطلبة.

الكلمات المفتاحية : اختبار تشخيصي محكي ، النموذج الهرمي للسمات ، نموذج معرفي تشخيصي ، الطريقة الهرمية للسمات، حل أنظمة المعادلات.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.