Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
آراء معلمي التعليم العام حول ممارساتهم أثناء تدريس مهارات القراءة للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم والمعرضين لخطرها في الصفوف الأولية
Abstract
Abstract
The purpose of this study was to identify the perspectives of classrooms’ teachers at the primary grade levels (first, second and third grades) in Makkah about their practices when teaching reading skills (phonemic awareness, phonics, vocabulary, fluency, and comprehension) for classes that involved both students with learning disabilities and at risk of it. Therefore, the researchers designed a questionnaire consisting of 29 items. A total of 39 teachers responded to the questionnaire. The results showed that teachers focused on teaching reading skills in the following order: (1) fluency, (2) comprehension, (3) vocabulary, (4) phonics, and (5) and phonemic Awareness. The results also showed that there are no statistically significant differences among teachers that can be explained by their academic majors, and the number of students with and at risk of learning disabilities in their classes. However, the results showed that there were statistically significant differences among teachers of different grade levels as the first-grade teachers were focusing on teaching the phonics skill.
Keywords: Teaching reading, reading skills, students with and at risk of learning disabilities
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
مستخلص البحث
هدفت الدراسة إلى التعرُّف على آراء معلِّمي الصفوف الأولية (الأول، والثاني، والثالث الابتدائي) حول ممارساتهم أثناء تدريس مهارات القراءة (الوعي الصوتي، وترميز الأصوات، والطلاقة القرائية، والمفردات، والفهم القرائي) في الصفوف التي تحتوي على تلاميذ من ذوي صعوبات التعلُّم والمعرضين لخطرها في مدينة مكة المكرمة. وقد تم تصميم استبانة تكونت من (29) فقرة، وقد تكونت عينة الدراسة من (39) معلمًا للصفوف الأولية. وقد أظهرت النتائج أن معلِّمي الصفوف الأولية يركزون أثناء تدريسهم لمهارات القراءة، على: (1) الطلاقة القرائية، و(2) الفهم القرائي، و(3) المفردات، و(4) ترميز الأصوات، و(5) الوعي الصوتي. كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين آراء المعلِّمين تُعزى إلى تخصصاتهم العلمية، وأعداد التلاميذ ذوي صعوبات التعلُّم والمعرضين لخطرها داخل الصف. بينما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في ممارسات المعلمين أثناء تدريس مهارات القراءة تعزى للصف الدراسي لصالح معلِّمي الصف الأول الابتدائي في تدريس مهارة ترميز الأصوات.
الكلمات المفتاحية: تدريس القراءة، مهارات القراءة، التلاميذ ذوي صعوبات التعلُّم، التلاميذ المعرضين لخطر صعوبات التعلم.
Recommended Citation
Alhusaini, Abdulnasser A. and Alosaimi, Fahad Mohammed M.
(2022)
"General Education Teachers' Perspectives about Their Practices when Teaching Reading Skills to Students with and at Risk of Learning Disabilities in the Primary Classrooms,"
International Journal for Research in Education: Vol. 46:
Iss.
1, Article 1.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol46/iss1/1
Included in
Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Early Childhood Education Commons, Special Education and Teaching Commons