Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
نمذجة تأثير قيادة المدير في التعلم المهني للمعلمين بالمدارس الحكومية في سلطنة عُمان
Abstract
The study aimed to identify the degree of principals' learning-centered leadership (PLCL) and teachers' professional learning (TPL) in governmental schools in Oman, then to modeling the effects of (PLCL) on (TPL) in governmental schools in Oman, through identify the level of this influence and compare the effects of the different dimensions of (PLCL) on (TPL). The study employed the quantitative approach using the structural equation modeling to analyze the data collected from a convenient sample of teachers (n=574) from government schools in the Sultanate of Oman. The study found that the practices of (PLCL) were at the high level for all its dimensions; while the "modeling" dimension came as the most practiced dimension, the "managing of learning program" dimension was the least. For the teacher’s professional learning also showed at high level for all dimensions (reflection, experimentation, collaboration and reach out to the knowledge base); while the experimentation dimension was the highest, reach out to the knowledge base was the least one. On the other hand, the study found a positive influence of the principal leadership on teacher professional learning; The source of that influence was from the two dimensions: “managing the learning program” and “building a learning vision”. The study presents a set of recommendations, such as recommending the implementation of structured programs to develop the skills of the school principal in support of teachers’ professional learning.
Keywords: Learning-centered leadership, teacher professional learning, structural equation modeling, The Sultanate of Oman
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة للتعرف إلى درجة ممارسة مديري المدارس الحكومية في سلطنة عمان لنمط القيادة المتمركزة حول التعلم، وكذلك درجة التعلم المهني للمعلمين في هذه المدارس، ومن ثم البحث في تأثير قيادة المدير في التعلم المهني للمعلمين، من خلال تحديد مستوى هذا التأثير ومصدره، في إطار مقارنة أثر أبعاد قيادة المدير في تعلم المعلمين، وقد اعتمدت الدراسة على مدخل البحوث الكمية باستخدام أسلوب النمذجة بالمعادلة البنائية لتحليل البيانات المجمعة من عينة من المعلمين والمعلمات (ن=574) في المدارس الحكومية بسلطنة عمان، وقد توصلت الدراسة إلى أن مديري المدارس يمارسون بدرجة كبيرة أبعاد القيادة المتمركزة حول التعلم (بناء رؤية التعلم، ودعم التعلم، وإدارة برنامج التعلم، والنمذجة)، حيث جاء بُعد "النمذجة" كأكثر الأبعاد ممارسة، في حين كان بُعد "إدارة برنامج التعلم" أقلها من حيث الممارسة، كما أظهرت النتائج توافر درجة كبيرة من ممارسات التعلم المهني للمعلمين في إطار أبعاده الأربعة (التأمل، والتجريب، والتعاون، واستقصاء المعرفة)، وجاء في مقدمتها بُعد "التجريب"، وأقلها بعد "استقصاء المعرفة"، ومن جانب آخر كشفت الدراسة عن وجود تأثير إيجابي لقيادة مدير المدرسة في تعلم المعلمين المهني، وكان مصدر هذا التأثير هو بُعدي "إدارة برنامج التعلم"، و"بناء رؤية التعلم". خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات، أبرزها: طرح برامج منظمة لتنمية مهارات مدير المدرسة في تعزيز أبعاد القيادة المتمركزة حول التعلم الموجهة لتعزيز تعلم المعلمين المهني.
الكلمات المفتاحية: القيادة المتمركزة حول التعلم، التعلم المهني للمعلم، نمذجة المعادلة البنائية، سلطنة عمان.
Recommended Citation
Al-Harthi, Khalsa; Al-Mahdy, Yasser F. Hendawy; and Omara, Ehab
(2021)
"Modeling the Influence of Principal’s Leadership on Teachers’ Professional Learning in Governmental Schools in the Sultanate of Oman,"
International Journal for Research in Education: Vol. 45:
Iss.
3, Article 5.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol45/iss3/5