•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

واقع استخدام معلمات مادة الفنون التشكيلية للتكنولوجيا الحديثة في تدريس مادتهن بسلطنة عُمان

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

باسمة بنت سالم البلوشية & أ.د.سعيد بن سليمان الظفري

Abstract

The purpose of this study was to explore the actual usage of modern technology in teaching plastic arts as perceived by school art teachers in Oman. The sample consisted of 108 Omani female teachers. In order to answer the study questions, the researchers used the descriptive approach. A questionnaire was developed consisting of 26 items divided into three subscales. The results of the study showed a moderate usage of modern technology by art teachers. The results also revealed some main obstacles related to the use of modern technology including the overloaded teaching tasks handled by these teachers and the lack of classrooms equipped to use modern technology in school. The results also showed that there were no statistically significant differences in the teachers’ usage of modern technology due to their academic qualification, years of experience, and the location of the school.

Keywords: Usage of modern technology, plastic arts, Oman

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدف البحث الحالي إلى الكشف عن واقع استخدام معلمات مادة الفنون التشكيلية للتكنولوجيا الحديثة في تدريس مادتهن بسلطنة عُمان. تألفت عينة البحث من (108) معلمة بمدارس سلطنة عُمان. وللإجابة عن أسئلة البحث تم تطوير استبانة مكونة من (26) عبارة موزعة على ثلاثة محاور. وقد أظهرت نتائج البحث أن معلمات الفنون التشكيلية بمدارس سلطنة عُمان يستخدمن التكنولوجيا الحديثة بدرجة متوسطة في التدريس. كما أشارت النتائج إلى أن وسائل التكنولوجيا الحديثة متوفرة داخل المدرسة بدرجة متوسطة. وقد كشفت النتائج عن بعض المعوقات التي يمكن أن تقلل من استخدام التكنولوجيا الحديثة في التدريس من وجهة نظر أفراد عينة البحث أهمها كثرة الأعمال، وزيادة العبء التدريسي على معلمة الفنون التشكيلية في المدارس، يليها عدم توفر القاعات الدراسية المجهزة لاستخدام التكنولوجيا الحديثة في المدرسة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في واقع استخدام معلمات الفنون التشكيلية للتكنولوجيا الحديثة تعزى لمتغير المؤهل الدراسي، وسنوات الخبرة، وموقع المدرسة.

الكلمات المفتاحية: واقع استخدام التكنولوجيا الحديثة؛ مادة الفنون التشكيلية؛ سلطنة عُمان

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.