•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

الصعوبات التي واجهت أولياء أمور التلاميذ بالمرحلة الابتدائية أثناء تعلمهم عن بعد

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

ظافر سعيد مرعي الشهراني

Abstract

This study aimed to identify the difficulties that parents of students in the elementary stage faced during their distance learning and to identify statistical differences according to the study variables. The researcher used the descriptive method and prepared a questionnaire that included 22 items consisting of three subscales. The participants comprised a total of 456 parents of elementary school students in the Eastern Region, Riyadh, and Asir. The results showed the difficulties were at a high level, and the difficulties were in the following order: the organizational difficulties related to the learning environment, the difficulties related to the educational process, and the difficulties associated with technology. The results also showed statistically significant differences due to the gender, region, age, and educational level variable and that there were not statistically significant differences due to the number of children variable. The researcher recommends the necessity of intensifying efforts from educational institutions to prepare for distance education especially for the elementary stage and providing courses at the elementary stage using distance education to develop study skills and self-learning.

Keywords: Distance learning, elementary stage, parents of pupils

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة إلى التعرف على الصعوبات التي واجهت أولياء أمور التلاميذ بالمرحلة الابتدائية أثناء تعلمهم عن بعد، والتعرف على الفروق الإحصائية وفقا لمتغيرات الدراسة. وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي، وأعدت استبانة اشتملت على (22) فقرة موزعة على ثلاث محاور، وتم إرسالها لعينة الدراسة البالغ عددهم (456) من أولياء أمور التلاميذ بالمرحلة الابتدائية في المنطقة الشرقية، الرياض، وعسير. وأظهرت النتائج وجود صعوبات بمستوى مرتفع، ومتوسط حسابي (3.90) وانحراف معياري (0.64)، فكانت الصعوبات بالترتيب التالي: الصعوبات التنظيمية الخاصة ببيئة التعلم، ثم الصعوبات المتعلقة بالعملية التعليمية، ثم الصعوبات المرتبطة بالتقنية، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الصفة، المنطقة، العمر، والمستوى التعليمي، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير عدد الأبناء. ويوصي الباحث بضرورة تكثيف الجهود من المؤسسات التعليمية للاستعداد للتعليم عن بعد خصوصا للمرحلة الابتدائية، وتقديم مقررات في المرحلة الابتدائية باستخدام التعليم عن بعد لتنمية مهارات الدراسة والتعلم الذاتي.

الكلمات المفتاحية: التعليم عن بعد، المرحلة الابتدائية، أولياء أمور التلاميذ

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.