Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
اتجاهات الطلبة السعوديين نحو دمج ذوي الإعاقة في درس التربية البدنية
Abstract
The purpose of this study was to examine typical students’ attitudes toward inclusion of students with disabilities in physical education (PE) classes. The participants were between 10 – 16 years of age and their grade level from fifth grade to ninth grade in the Eastern province in Saudi Arabia. The participants were 614 typical students in elementary and middle schools. Participants responded to Children’s Attitudes Toward Integrated Physical Education-Revised (CAIPE-R). The findings of this study indicated that the overall means scores of attitudes of all participants toward the inclusion of students with disabilities in physical education classes was 2.99, indicating normal attitudes toward the inclusion of students with disabilities in PE classes. In general, female students had more positive attitudes toward the inclusion of students with disabilities in PE classes than male students as well as students who had a family member or a close friend with a disability had more positive attitudes toward inclusion than students who did not have. Moreover, very competitive students had less attitudes toward inclusion than not competitive students did, and very competitive students who had students with disabilities in their schools had more positive attitudes toward inclusion than very competitive students who did not have students with disabilities in their schools. Finally, students who attended schools with students with disabilities had more positive attitudes toward inclusion than students who did not have students with disabilities in their schools.
Keywords: Attitude, Disabilities, Physical Education, Saudi Arabia, Inclusion
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة إلى الكشف عن اتجاهات الطلبة نحو دمج ذوي الإعاقة في درس التربية البدنية. اشتملت عينة الدراسة (614) طالبا من غير ذوي الإعاقة، من بينهم (332) طالبا في المرحلة الإبتدائية، و(282) طالبا في المرحلة المتوسطة. استخدمت استبانة اتجاهات الطلبة نحو دمج ذوي الإعاقة في درس التربية البدنية من أجل جمع البيانات. وأظهرت نتائج الدراسة إلى أن المتوسط العام لاتجاهات الطلبة تجاه دمج ذوي الإعاقة كان 2.99 من 4.00، مما يشير إلى أن المشاركين كانت اتجاهاتهم طبيعية تجاه دمج ذوي الإعاقة في درس التربية البدنية. وكذلك أشارت النتائج إلى أن الطلبة الإناث يكون لديهم اتجاهات أكثر إيجابية نحو دمج ذوي الإعاقة في درس التربية البدنية من الطلبة الذكور، وكذلك الطلبة الذين لديهم فرد من الأسرة أو صديق مقرب من ذوي الإعاقة يكون لديهم اتجاهات إيجابية نحو دمج ذوي الإعاقة أكثر من الذين لم يكن لديهم. إضافة إلى ذلك، الطلبة الذين يتمتعون بمنافسة شديدة في الأنشطة البدنية لديهم اتجاهات أقل إيجابية نحو الدمج من الطلبة غير المتنافسين في الأنشطة البدنية، وأيضا الطلبة الذين يتمتعون بمنافسة عالية في الأنشطة البدنية ومدموجون مع الطلبة من ذوي الإعاقة في نفس المدارس يكون لديهم اتجاهات أكثر إيجابية تجاه الدمج من الطلبة ذوي القدرة التنافسية العالية الذين لم يكن لديهم طلبة من ذوي الإعاقة في مدارسهم. أخيرًا، الطلبة الذين يدرسون مع الطلبة من ذوي الإعاقة في نفس المدارس يكون لديهم مواقف أكثر إيجابية تجاه الدمج من الطلبة الذين لم يكن لديهم طلبة من ذوي الإعاقة في مدارسهم.
الكلمات المفتاحية: الاتجاهات، ذوي الإعاقة، التربية البدنية ، الدمج، المملكة العربية السعودية
Recommended Citation
Al Salim, Zuhair Abdaladeem
(2021)
"Attitudes of Saudi Students toward the Inclusion of Students with Disabilities in Physical Education Classes,"
International Journal for Research in Education: Vol. 45:
Iss.
3, Article 12.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol45/iss3/12