Impact of Some Demographic and Organizational Variables on Grade Eight Science Students’ Performance
Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
تأثير بعض المتغيرات الديموغرافية والتنظيمية على أداء طلاب العلوم للصف الثامن
Abstract
This study examined the impact of some demographic and organizational variables (gender, school type, and parental involvement) on the performance of Grade 8 students in the 2015 Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) assessment in the Abu Dhabi Emirate. The study employed a mixed method design to determine if, and to what extent, these factors affected how the students performed in the assessment. The population for the present study comprised male and female students from 68 public and private schools (35 all-boys’ and 33 all-girls’ schools). The study sample consisted of 3400 students (1750 boys and 1650 girls) and 40 parents who were put in 4 focus groups and interviewed to triangulate the results of the quantitative data. The results of the 2015 TIMSS assessment showed that demographic factors, gender, and parental involvement had no significant effect on the students’ performance. However, the type of school (private or public) was found to be statistically significant predicting students’ performance, as private school students performed better than their public-school counterparts. The findings of the qualitative data were aligned with the results of quantitative data to some extent. The overall findings were then discussed in the context of the recent Science Education reform initiated by the United Arab Emirates’ Ministry of Education.
Keywords: TIMSS, science achievement, gender, region, school type, parental involvement
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
اختبرت هذه الدراسة تأثير بعض المتغيرات الديموغرافية (السكانية) والتنظيمية (الجنس، ونوع المدرسة، ومشاركة الوالدين) على أداء طلاب الصف الثامن في تقييم الاتجاهات الدولية في الرياضيات والعلوم (TIMSS) لعام 2015 في إمارة أبو ظبي. استخدمت الدراسة أسلوب تصميم مختلط لتحديد ما إذا كانت هذه العوامل تؤثر على أداء الطلاب في التقييم وإلى أي مدى. شمل إنشاء البيانات للدراسة الحالية طلاب وطالبات من 68 مدرسة عامة وخاصة (35 مدرسة للبنين و33 مدرسة للبنات فقط). تتكون عينة الدراسة من 3400 طالب (1750 ذكر و1650 بنت) و40 ولي أمر تم تقسيمهم إلى 4 مجموعات تركيز وتم إجراء مقابلات معهم لتثليث نتائج البيانات الكمية. أظهرت نتائج تقييم TIMSS لعام 2015 أن العوامل الديموغرافية والجنس ومشاركة ولي الأمر لم يكن لها تأثير كبير على أداء الطلاب. من ناحية أخرى، وجِدَ أنّ نوع المدرسة (خاصة أو عامة) ذو دلالة إحصائية في التنبؤ بأداء الطلاب، حيث كان أداء طلاب المدارس الخاصة أفضل من نظرائهم في المدارس العامة. تتماشى نتائج البيانات النوعية مع نتائج البيانات الكمية إلى حد ما. بعد ذلك، تمت مناقشة النتائج الإجمالية في سياق الإصلاح الحديث لتعليم مادة العلوم الذي بدأته وزارة التربية والتعليم في دولة الإمارات العربية المتحدة.
الكلمات المفتاحية : TIMSS، تحصيل مادة العلوم، الجنس، المنطقة، نوع المدرسة، مشاركة ولي الأمر
Recommended Citation
alneyadi, saif
(2021)
"Impact of Some Demographic and Organizational Variables on Grade Eight Science Students’ Performance,"
International Journal for Research in Education: Vol. 45:
Iss.
3, Article 10.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol45/iss3/10
Included in
Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Leadership Commons, Educational Technology Commons