•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

أسباب عزوف أولياء الأمور عن تسجيل أطفالهم في التعليم العام بمرحلة رياض الأطفال بدولة الكويت

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

ليلى سعود الخياط - حصة السهيل

Abstract

The purpose of this study was to explore the reasons for parents' reluctance to register their children in public education and their preference for private education in kindergarten in the State of Kuwait. The study used the analytical descriptive methodology, and 311 questionnaires were randomly distributed to parents of children in private schools. This study found some recurring reasons for refraining from general education as follows: (a) The curriculum in public education does not include teaching foreign languages, (b) The frequent absence of children in public schools because of the lack of awareness of parents about the importance of the kindergarten stage, (c) The non-serious attitude of the Public Education Department in implementing the educational goals, (d) The inability of teachers to apply the curriculum in public education sector and understand the nature of the kindergarten stage, (e) The lack of after-school service programs and overcrowding of the students in public schools. The study recommends reducing the number of students in public schools, teaching foreign languages, like English, and raising general awareness among the teachers so that they would teach effectively.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة لمعرفة أسباب عزوف أولياء الأمور عن تسجيل أطفالهم بالتعليم العام بمرحلة رياض الأطفال بدولة الكويت. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، تم توزيع (311) استبانة عشوائياً على أولياء أمور بالتعليم الخاص. بينت الدراسة أن من أسباب العزوف عن التعليم العام: (1) المنهج بالتعليم العام لا يهتم بتدريس اللغات الأجنبية، ولا يعلم الطفل القراءة والكتابة. (2) كثرة غياب الأطفال بالتعليم العام بسبب تدني وعي أولياء الأمور بأهمية مرحلة رياض الأطفال، عدم جدية إدارة التعليم العام في تطبيق الأهداف التربوية. (3) المعلم بالتعليم العام غير جاد في تطبيق المنهج، ولا يتفهم طبيعة مرحلة رياض الأطفال. (4) عدم وجود برامج خدمة ما بعد الدوام المدرسي في التعليم العام تناسب أولياء الأمور الموظفين، كثافة أعداد الأطفال بالتعليم العام. أوصت الدراسة بتقليل الكثافة لعدد الأطفال داخل قاعات النشاط بالتعليم العام وضرورة أن تهتم بتعليم اللغة الإنجليزية وتعليمها بشكل فعّال، وتهيئة الأطفال للقراءة الأطفال.

خط 12April 12 العزوف عن رياض الأطفال بالتعليم العام -بعد التدقيق.docx (69 kB)
البحث بالخط والقياس المطلوب- تم ارسال بحث بخط مختلف ارجو اعتماد هالبحث

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.