•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

أثر استخدام الروبوت التعليمي من خلال المدخل التكاملي في التحصيل الرياضي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د. مفيد أحمد أبوموسى - د. بهجت عفنان التخاينة

Abstract

The study aimed at investigating the impact of using the educational robot through the integrative approach on achievement among tenth grade students in trigonometry. To achieve the aims of the study the researchers developed an academic unit adopting the integrated approach by using Educational Robot. The sample of the study consisted of (120) students of the tenth grade students in public schools in the city of Amman, divided equally into two groups: experimental and control. Achievement test in mathematics was used, which were validity and reliability was verified. The results of the study showed a statistically significant difference (α≤0.05) between the averages of the two groups experimental (which used the educational robot) and the control group (which did not use the educational robot) in mathematical achievement in favor of the experimental group. The study did not show an interaction between the use of the educational robot and the gender of the student in the mathematics achievement in the students of the tenth-grade students. In light of the study's findings, the researchers recommend using modern technology tools such as robot to teach mathematics.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت هذه الدراسة إلى تقصي أثر استخدام الروبوت التعليمي من خلال المدخل التكاملي في التحصيل الرياضي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في الاقترانات المثلثية، تكونت عينة الدراسة من (120) طالباً وطالبة من طلبة الصف العاشر الأساسي في مدارس محافظة العاصمة عمان. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير وحدة تعليمية مبنية على استخدام الروبوت التعليمي(Educational Robot) من خلال المدخل التكاملي في موضوع الاقترانات المثلثية، كما تم بناء اختباراً تحصيلياً في الرياضيات، تم التحقق من صدقه وثباته. أظهرت نتائج الدراسة فرق ذو دلالة احصائية (α≤0.05) بين متوسطي المجموعتين التجريبية (التي استخدمت الروبوت التعليمي)والمجموعة الضابطة(لم تستخدم الروبوت التعليمي) في التحصيل الرياضي لصالح المجموعة التجريبية. ولم تظهر الدراسة تفاعل بين استخدام الروبوت التعليمي وجنس الطالب في التحصيل الرياضي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي. وفي ضوء نتائج الدراسة يوصي الباحثان باستخدام أدوات التكنولوجيا الحديثة مثل الروبوت(Robot) في تدريس الرياضيات.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.