•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

مستويات المعرفة والكفاءة الذاتية في استخدام التقنية في التعليم لدى طالبات الدبلوم التربوي في جامعة طيبة

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د. هناء عيد الحربي

Abstract

The purpose of this study was to examine levels of knowledge and self-efficacy related to technology integration among students of a teacher preparation program at Taibah University. Many studies have explored factors of pre-service teachers that might affect the use of technology in teaching, however, no study has been found to address the topic of the current study. This study applies the Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) as a theoretical framework. The sample was randomly selected and consisted of 106 female students, who enrolled in a teacher preparation program at Taibah University, Medina. Results of the study showed that female pre-service teachers at Taibah University had medium levels of TPACK and self-efficacy regarding technology integration in teaching. In addition, a positive correlation has been found between the two variables. Therefore, this study recommends taking into consideration the TPACK model when measuring or developing knowledge of pre-service teachers in order to improve their self-efficacy for a more effective use of technology in education.

Keywords: knowledge, self-efficacy, technology integration, teacher preparation

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستويات المعرفة والكفاءة الذاتية في استخدام التقنية في التعليم لدى طالبات الدبلوم التربوي في جامعة طيبة وتقصي العلاقة بينهما. فقد أجريت العديد من الدراسات حول المعرفة والعوامل المتعلقة بمعلم ما قبل الخدمة ومدى تأثيرها على استخدام التقنية في التعليم، إلا أن الباحثة لم تجد من بين هذه الدراسات ما تطرق إلى موضوع الدراسة الحالية، حيث تم الاعتماد على إطار المعرفة التقنية التدريسية التخصصية - تيباك Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) لدمج التقنية في التعليم. تكونت عينة الدراسة من (106) طالبات تم اختيارهن بطريقة عشوائية من بين جميع الطالبات المسجلات في برنامج الدبلوم التربوي في جامعة طيبة في المدينة المنورة. وقد أظهرت نتائج الدراسة امتلاك أفراد العينة لمستويات متوسطة من معرفة تيباك TPACK والكفاءة الذاتية في استخدام التقنية في التعليم، كما أظهرت النتائج وجود ارتباط إيجابي بين مستوى المعرفة والكفاءة الذاتية لدى طالبات الدبلوم التربوي في جامعة طيبة. تأسيساً على ذلك، توصي الدراسة بزيادة الاهتمام بتلك الجوانب المعرفية المتضمنة في نموذج تيباك والتي يجب التركيز عليها عند قياس أو تطوير معرفة معلم ما قبل الخدمة من أجل رفع الكفاءة الذاتية لديه لاستخدام فعال للتقنية.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.