Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
درجة الوعي بقوانين حقوق الطفل لدى مديري المدارس في سلطنة عمان وانعكاساتها على ممارساتهم اليومية
Abstract
The study aimed to investigate the degree of awareness of school principals in Oman about the International Convention on the Rights of the Child and the Omani Children's Law and to determine the impact of this awareness on their daily practices towards children. The population of the study consisted of school principals and assistant principals in five provinces: Muscat, Addakhiliyah, Albatinah, Musandam, and Zafar; where child-friendly school’s initiative was launched as part of the collaboration between the Ministry of Education and the UNESCO Office in Oman. The sample of the study consisted of principals and assistant principals in 48 schools in these five provinces. The results of the study showed that the awareness of the child rights laws had a positive impact on the practices of school principals in general and on the legal, cultural, and political rights of children in particular. The results also indicated a statistically significant difference according to gender in favor of females; while there was no effect based on the type of school. The study endorsed the importance of activating the child-friendly school’s initiative and the necessity of developing the tasks of school principals in the light of child rights laws.
Keywords: Child’s rights laws, school principals, child friendly schools
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة إلى معرفة درجة وعي مديري المدارس في السلطنة بقوانين حقوق الطفل المتضمنة في الاتفاقية الدولية لحقوق الطفل وفي قانون الطفل العماني، وفي الوقوف على تأثير هذا الوعي على الممارسات اليومية لمديري المدارس وتطبيقهم لها، وقد تكون مجتمع الدراسة من مديري المدارس في خمس محافظات هي: مسقط، الداخلية، الباطنة جنوب، مسندم، وظفار، وذلك لأن 24 مدرسة من مدارس هذه المحافظات تدخل ضمن المدارس التجريبية المشاركة في مبادرة المدارس الصديقة للطفل والتي انطلقت في إطار التعاون بين وزارة التربية والتعليم ومكتب اليونسكو في سلطنة عمان. وعليه تكونت عينة الدراسة من مديري ومساعدي المدير في 48 مدرسة موزعة على المحافظات المذكورة. وخلصت نتائج الدراسة إلى أن الإلمام باتفاقيات وقوانين حقوق الطفل له تأثير إيجابي على ممارسات المديرين على مستوى حقوق الطفل بشكل عام وعلى حقوقه القانونية والثقافية والسياسية، كما توصلت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا في معظم المحاور تبعا لمتغير الجنس، واتجاه الفروق لصالح الإناث في حين لا يوجد تأثير لمتغير نوع المدارس الصديقة أو غير الصديقة على درجة الوعي ولا يوجد تأثير على مستوى متغير المحافظة. وأوصت الدراسة بأهمية تفعيل مبادرة المدارس الصديقة للطفل وضرورة تطوير مهام مديري المدارس في ضوء قوانين حقوق الطفل.
Recommended Citation
Ismail, Dr. Omer Hashim; Al Abri, Dr. Khalaf Marhoun; and Kadhim, Prof. Ali Mahdi
(2021)
"Awareness of Child Rights Laws among School Principals in Oman and its Impact on their Daily Practices,"
International Journal for Research in Education: Vol. 45:
Iss.
2, Article 1.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol45/iss2/1