Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
العلاقة بين ممارسة الشفافية الإدارية والدافعية للإنجاز لدى معلمي مدارس ولاية صحار
Abstract
This study aimed to investigate the relationship between practicing administrative transparency by the principals and achievement motivation among the Sohar teachers. The random sample which selected by simple random sample technique consisted of 365 teachers. The study’s tools were administrative transparency ( Rawlins, 2008) and motivation for achievement inventory (Balis, 1993). The results showed that level of teachers practicing administrative transparency was low, and motivation for achievement among teachers was also low. In addition, there was a low and positive relationship between administrative transparency and motivation for achievement r=0.32. This result supported the study’s model. Moreover, the results showed there were statistically significant differences in practicing administrative transparency with regard to gender. Based on the result, the researcher recommened that ministry of Education should adopted training for schools’ principals about practicing administrative transparency, and establishing formal committees for tracking the practices, in addition of other training programs to enhance achievement motivation for teachers.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة ممارسة الشفافية الإدارية من قبل مديري مدارس ولاية صُحار بسلطنة عمان، والتعرف على مستوى الدافعية للإنجاز لدى المعلمين، واستقصاء العلاقة بين ممارسة الشفافية الإدارية والدافعية للإنجاز، بالإضافة إلى الكشف عمَّا إذا كانت توجد فروق ذات دلالة إحصائية في ممارسة الشفافية الإدارية تُعزى لمتغير الجنس. تكونت عينة الدراسة الحالية من 365 معلماً ومعلمة، طبقت عليهم أداتا الدراسة: مقياس الشفافية الإدارية ل(2008 Rawlins,)، ومقياس الدافعية للإنجاز لدى المعلمين ل(1993 Blais,). ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن درجة ممارسة الشفافية الإدارية لدى مديري مدارس ولاية صحار كانت ضعيفة، ومستوى الدافعية للإنجاز لدى المعلمين كان ضعيفًا. بالإضافة إلى وجود علاقة موجبة ضعيفة بين متغيري الشفافية الإدارية والدافعية للإنجاز حيث بلغ معامل الارتباط r=0.329، وتدعم هذه النتيجة إلى حد ما النموذج المفترض للدراسة، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا في ممارسة الشفافية الإدارية تُعزى لمتغير الجنس. وفي ضوء النتائج السابقة أوصت الدراسة الحالية بضرورة تنفيذ وزارة التربية والتعليم دورات وورش تدريبية لمديري المدارس لتعريفهم بماهية الشفافية الإدارية، ووضع آلية محددة حول كيفية ممارستها يُلزم مديرو المدارس بتنفيذها، وتشكيل لجان للمتابعة، بالإضافة إلى التركيز على رفع مستوى الدافعية للإنجاز لدى المعلمين من خلال تنفيذ دورات تحفيزية ابتكارية.
Recommended Citation
Alkiyumi, Dr. Mohammed Talib and Almaqbali, Marhouna Hamed
(2021)
"The Relationship between Administrative Transparency and Achievement Motivation for Teachers in Sohar City Schools,"
International Journal for Research in Education: Vol. 45:
Iss.
1, Article 9.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol45/iss1/9