•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

واقعُ توظيـــفِ مَدخَل التعلُّم في الطبيعةِ في التدريسِ من وِجهة نظر مُعلِّمي الدراساتِ الاجتماعيَّة بسلطنة عُمان

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

سلمى علي العلوي & د. سيف ناصر المعمري

Abstract

The study aimed at identifying the reality of using learning-in- nature approach in teaching social studies education in Muscat Governorate in Oman from the viewpoints of teachers. A related purpose was to examine the impact of gender, teachers' qualification, years of experience and grade level on teachers' perspectives. The researchers developed a questionnaire consisting of three domains: teachers' knowledge about learning in nature; the benefits of learning in nature; and the challenges that teachers encountering in teaching according to this approach. A total of 85 social studies teachers reponded to the questionnaire. The results of the study revealed that teachers' knowledge and practices of learning in nature approach was rated as high while their rating of the benefits of the approach was very high. Yet, they believed that the challenges encountering them in using this approach is moderate. The results also showed no statistically significant effects of gender, teachers' qualification, years of experience, and the grade level on teachers' perceptions related to using the approach. The researchers recommended the necessity of using the learning-in-nature approach in all stages of schooling in addition to provide training for teachers to help them implement it in their subject.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسةُ الحالية التعرُّف على واقعِ توظيف مَدخَل التعلُّم في الطبيعة في تدريسِ مادة الدراسات الاجتماعيَّة في محافظة مَسقط بسلطنة عُمان من وِجهة نظر معلِّمي المادة، علاوة على كشفِ أثرِ مُتغيِّر النوعِ والمُؤهل الأكاديمي وسنوات الخبرة ومستوى الصف الدراسي ، وظَّفت الدراسة المَنهجَ الوصفي من خلال إعدادِ استبانة تكوَّنت من ثلاثة محاور، هي معارف المُعلِّم لمَدخَل التعلم في الطبيعة، مُمارسة المُعلِّم لمَدخَل التعلُّم في الطبيعة، فوائد التعلُّم في الطبيعة للطلبة، والتحديات التي يواجهها المُعلِّم في التدريس وفق مَدخَل التعليم في الطبيعة. طُبقت على عينة من مُعلِّمي ومُعلِّمات الدراسات الاجتماعيَّة في سلطنة عُمان بلغ عددُهم (85) مُعلِّمًا ومُعلِّمة. وكشفت نتائجُها أن معارف المُعلِّمين وممارساتهم لمَدخَل التعلُّم في الطبيعة كانت بدرجة كبيرة، أما فوائد مَدخَل التعلُّم في الطبيعة خارج الفصل الدراسي فكان تقديرُهم له بدرجة كبيرة جدًّا، أما تحديات تطبيق مَدخَل التعلُّم في الطبيعة فقد جاءت بدرجة مُتوسِّطة. وكشفتِ النتائجُ عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة في استخدام مَدخَل التعلُّم في الطبيعة في تدريس الدراسات الاجتماعيَّة تُعزى لمُتغيِّر النوعِ والمؤهل الأكاديمي وسنوات الخبرة والصفوف التي يدرسها.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.