•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

معتقدات طلبة الجامعة نحو الإرشاد النفسي وعلاقتها بأساليب التوافق

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

مروة بنت ناصر الراجحية & د. عائشة محمد عجوة & د. خالد سيف الخروصي

Abstract

This study aimed to investigate the levels of university students' beliefs about counseling based on three dimensions (intent, stigma tolerance, and expertness) and the differences on these levels based on gender, college, and previous experience with counseling. A related purpose was to examine the predictive effects of coping styles (positive and negative) on the levels of beliefs towards counseling. The study sample included 593 university students (60% female) from different academic years. The students responded to Beliefs about Psychological Services Questionnaire and coping style questionnaire. The findings showed that the students had high levels of intent and stigma tolerance and a medium level of expertness. Moreover, statistical differences were found based on gender and experience with counseling. The results also highlighted the predictive effects of coping styles on beliefs towards counseling.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة الحالية للتحقق من مستوى معتقدات طلبة الجامعة نحو الإرشاد النفسي على ثلاثة أبعاد (النية، والتسامح مع الوصمة، والثقة في خبرة أخصائي الإرشاد) واختلاف هذه المستويات وفقا لمتغيرات الجنس والكلية والخبرة السابقة مع الإرشاد النفسي. بالإضافة إلى ذلك، فقد تحققت الدراسة من قدرة أساليب التوافق الإيجابية والسلبية التي يتبعها الطلبة للتنبؤ بمستوى هذه المعتقدات. وقد استهدفت الدراسة عينة تكونت من 593 طالب وطالبة (60% إناث). استجاب أفراد العينة على مقياس المعتقدات نحو الإرشاد النفسي ومقياس أساليب التوافق النفسي. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أن الطلبة أظهروا مستويات عالية في بعدي النية والتسامح مع الوصمة، ومستوى متوسط من الثقة في خبرة أخصائي الإرشاد. كما ظهرت فروق دالة إحصائيا في معتقدات الطلبة وفقا لمتغيري الجنس والخبرة السابقة مع الإرشاد. واتضح أن مستويات التوافق كانت لديها القدرة للتنبؤ بمستوى معتقدات الطلبة نحو الإرشاد النفسي. وقد قدم الباحثون مجموعة من التوصيات والمقترحات في نهاية الدراسة.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.