Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
فعالية إستخدام نظام Blackboard في ضوء أنموذج دانيال في تدريس برنامج Mathematica وتنمية عمليات العلم والقدرة الإستدلالية والإنجاز الأكاديمي.
Abstract
The purpose of this study was to explore the effect of using blended virtual classrooms in Blackboard in the light of Daniel’s model on teaching Mathematica program and developing the science processes, reasoning ability and academic achievement. The participants comprised 50 female students at Mathematics department, University of Tabuk. The researcher designed the two assessment tools, namely science processes test and reasoning ability test. Then the researcher taught the instructional content by using virtual classrooms blended learning in Blackboard in the light of Daniel’s model, in accordance with the teacher’s manual guide. Then, the researcher applied post-testing on the experimental group. The study results showed the effect of using blended virtual classrooms in Blackboard system in the light of the Daniel’s model in teaching Mathematica. The results also showed statistically significant correlation among science process, reasoning ability among study participants.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة إلى التعرف على فعالية إستخدام الفصول الافتراضية المدمجة في نظام Blackboard في ضوء أنموذج دانيال في تدريس برنامج ماثيماتيكا Mathematica وتنمية عمليات العلم والقدرة الاستدلالية والإنجاز الأكاديمي لدى طالبات شعبة الرياضيات بجامعة تبوك، وتكونت عينة الدراسة من (50) طالبة يدرسن مقرر الرياضيات، وتم إعداد أداتي الدراسة واشتملت على:(اختبار عمليات العلم – اختبار القدرة الاستدلالية) واستخدمت الباحثة المعدل الأكاديمي الفصلي بوصفه مؤشر لقياس الأنجاز الأكاديمي ويتراوح المعدل الأكاديمي الفصلي من 1 إلى 5وتم ضبط الأدوات حصائياً ثم تطبيقها قبلياً على مجموعة الدراسة، ثم تدريس المحتوى التعليمي باستخدام الفصول الافتراضية المدمجة في نظام إدارة التعلم Blackboard في ضوء أنموذج دانيال في تدريس برنامج ماثيماتيكا Mathematica وفقاً لدليل المعلم المعد لذلك وبعد ذلك تم تطبيق أدوات الدراسة بعدياً، ثم رصد البيانات ومعالجتها إحصائياً، وتوصلت الدراسة إلى فاعلية استخدام الفصول الافتراضية المدمجة في نظام إدارة التعلم Blackboard في ضوء أنموذج دانيال فيي تدريس برنامج ماثيماتيكا Mathematica وتنمية عمليات العلم والقدرة الاستدلالية والإنجاز الأكاديمي لدى طالبات شعبة الرياضيات، ووجود علاقة دالة إحصائياً بين عمليات العلم والقدرة الاستدلالية والإنجاز الأكاديمي لدى طالبات شعبة الرياضيات.
Recommended Citation
goda, Samia Hussien
(2020)
"The Effect of Using Blackboard in the light of Daniel’s Model on Teaching Mathematica Program and Developing Science Processes, Reasoning Ability, and Academic Achievement,"
International Journal for Research in Education: Vol. 44:
Iss.
3, Article 7.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol44/iss3/7