Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
فعالية البرامج التدريبية لتنمية الذاكرة العاملة لدى الطلاب العاديين والطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة في الدول العربية : دراسة تحليل بعدي
Abstract
Working memory training programs have attracted great interest, with claims that the training programs can have diverse beneficial effects. The purpose of this article was to examine near- and far-transfer effects following working-memory training and identify the significant moderators related to these effects. Twenty- three research articles were included in the meta-analysis. The results showed that near-transfer effects of verbal and visual-spatial working memory skills had effect sizes ranging from 3.22 to 2.99 respectively. Far-transfer effects of reading comprehension and academic achievement had effect sizes ranging from 3.17 to 2.43 respectively. Two significant moderators, namely, learner status (typically/special needs) and duration of training sessions(less 40 m/more 40 m) had an impact on near-transfer effects only.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
لاقت البرامج التدريبية للذاكرة العاملة إهتماماً كبيراً، حيث يشير الأدب البحثي إلى تأثيراتها المفيدة المتنوعة. هدف البحث الحالي إلى إجراء تحليل بعدي للكشف عن التأثيرات الإنتقالية القريبة والبعيدة لهذه البرامج التدريبية ، كما هدفت إلى الكشف عن العوامل المعدلة ذات التأثيرات الدالة في فعالية هذه البرامج التدريبية ، شمل البحث الحالي 23 بحثاً ودراسة ، أشارت النتائج إلى تأثيرات إنتقالية قريبة شملت مهارات الذاكرة العاملة اللفظية والبصرية-المكانية بدلالة حجوم تأثير تراوحت ما بين 3.22 إلى 2.99 على الترتيب، كما أشارت إلى تأثيرات إنتقالية بعيدة شملت الفهم القرائي والتحصيل الأكاديمي بدلالة حجوم تأثير تراوحت ما بين 3.17 إلى 2.43 على الترتيب ، أشارت النتائج إلى أن عوامل وسيطة شملت نوع المشاركين (عاديين/فئات خاصة ) ومدة الجلسة التدريبية (أقل من 40 دقيقة/أكثر من 40 دقيقة ) كان لهما تأثير دال في التأثيرات الإنتقالية القريبة فقط.
Recommended Citation
Soliman, Dr. Mohammad Sayed
(2020)
"The Effectiveness of Working Memory Training Programs for Special Needs and Typically Developing Students in Arab Countries: A Meta-Analysis Study,"
International Journal for Research in Education: Vol. 44:
Iss.
3, Article 2.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol44/iss3/2
Included in
Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Psychology Commons, Engineering Commons