Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
متطلبات تطوير وظائف الجامعات السعودية الحكومية بمدينة الرياض في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030
Abstract
The study aimed to identify the transformation requirements in the function of Saudi universities to contribute in achieving Saudi Vision 2030. The researchers have used a questionnaire composed of 72 phrases distributed over three areas: academic teaching, scientific research, and community service. The study population consisted of 264 deans, vice deans, heads of departments and faculty members at public universities in Riyadh. The results of the study showed that there is a high need of sufficient numbers of faculty members on a proper level of scientific capabilities to have a transformation in academic teaching. The results also indicated that there is a need to allocate an independent and supportive budget for scientific research and achieve social justice and equal higher education opportunities for all society members. There were statistically significant effects of the variables of the study (job title, years of experience, and gender).
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدف هذا البحث إلى معرفة متطلبات تطوير وظائف الجامعات السعودية الحكومية في مدينة الرياض في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030، حيث استخدمت استبانة مكونة من (72) عبارة موزعة على ثلاثة محاور شملت متطلبات التطوير في (التدريس الأكاديمي ، البحث العلمي ، وخدمة المجتمع ) وذلك بعد التأكد من صدقها وثباتها. وتكون مجتمع الدراسة من العمداء والوكلاء ورؤساء الأقسام وأعضاء هيئة التدريس في الجامعات الحكومية بمدينة الرياض وبلغ عددهم( 4223 ) واستجاب ( 264 ) فرداً ، وقد توصلت الدراسة في نتائجها إلى أن أهم متطلب من متطلبات التطوير في التدريس الأكاديمي هو وجود أعداد كافية من أعضاء هيئة التدريس على مستويات مناسبة من القدرات العلمية (جاء بدرجة عالية) ، وأما أهم متطلب من متطلبات التحول في البحث العلمي فقد كان تخصيص ميزانية مستقلة وداعمة للبحوث العلمية (جاء بدرجة عالية) ، وكان تحقيق العدالة الاجتماعية وتكافؤ فرص التعليم الجامعي أهم متطلبات التطوير في خدمة المجتمع في حين وجدت فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات الدراسة ( المنصب الوظيفي ، سنوات الخبرة ،ونوع الجنس) وأوصت الدراسة في تبني الجامعات السعودية لأبرز متطلبات تطوير الأداء في الجامعات السعودية وتحديث أنظمة التعليم العالي بما يدعم دورها في تفعيل رؤية 2030.
Recommended Citation
Alajmi, Nouf A. Dr and Al-Qarzaie, Maha A. Dr
(2020)
"Requirements for the Transformation in the Functions of Saudi Universities in Light of the Vision of Saudi Arabia 2030,"
International Journal for Research in Education: Vol. 44:
Iss.
1, Article 6.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol44/iss1/6
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Disability and Equity in Education Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Gifted Education Commons