Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
فاعلية استخدام استراتيجية المنظمات المتقدمة في تدريس المفاهيم الرياضية على تحصيل طلاب الرياضيات المعلمين بجامعة أم القرى في المملكة العربية السعودية
Abstract
Abstract:
This study aimed to identify the effectiveness of using advance organizers strategy in teaching mathematical concepts in the course of mathematics teaching methods (2) at Umm al-Qura University in Saudi Arabia. Two hundred student-teachers were divided into an experimental group of 100 students and control group of 100 students. The research tool consisted of an achievement test in some mathematical concepts in the mathematics teaching methods course (2). The study results indicated that there were statistically significant differences between the median scores of the experimental and control groups in the post-application of the experimental test for the benefit of the experimental group. The results of the study also revealed that there were statistically significant differences between the median scores of the experimental group in the pre-test and post-test applications for the benefit of the post application. The researcher recommended using the strategy of advanced organizations in teaching mathematical concepts at the university.
Keywords: Advance Organizers Strategy, Mathematics Students teachers, Mathematical Concepts, Achievement in mathematics.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
:مستخلص الدراسة
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر استخدام استراتيجية المنظمات المتقدمة في تدريس المفاهيم الرياضية على تحصيل طلاب الرياضيات المعلمين بجامعة أم القرى. وقد كانت العينة الميدانية قوامها (200) طالب تم تقسيمها إلى مجموعتين متكافئتين مجموعة تجريبية عددها (100) طالب ومجموعة ضابطة عددها (100) طالب. تم استخدام أداة البحث وهي عبارة عن اختبار تحصيلي في بعض المفاهيم الرياضية في مقرر طرق تدريس الرياضيات (2) حيث تم تطبيق الأداة على العينة بعد التأكد من حساب معامل الصدق والثبات لها. وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.5) بين متوسطي درجات تحصيل المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية. وكان حجم تأثير العامل المستقل على نتائج الدراسة وهو "استراتيجية المنظمات المتقدمة" على العامل التابع وهو التحصيل الدراسي للطلاب في الاختبار المعد تأثير كبير جدا. كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.5) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي لصالح التطبيق البعدي. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث باستخدام استراتيجية المنظمات المتقدمة في تدريس المفاهيم الرياضية في المستوى الجامعي كما اقترح الباحث تطبيق الاستراتيجية المقترحة في تدريس دروس الرياضيات الأخرى كالمهارات الرياضية والهندسة والحساب الرياضي ومعرفة أثرها عليها.
Recommended Citation
Alzahrani, Yahya Mizher
(2020)
"Effectiveness of Using the Advance Organizers Strategy on teaching Mathematical Concepts on the Achievement of Mathematics Students- Teachers at Umm Al Qura University in Saudi Arabia,"
International Journal for Research in Education: Vol. 44:
Iss.
1, Article 5.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol44/iss1/5