Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
برنامج إلكتروني لتسريع القراءة الإلكترونية وتنمية مهارات الطلاقة اللفظية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين باللغة الروسية
Abstract
Abstract: The purpose of this study is to identify the skills of verbal fluency required for Russian-speaking Arabic language learners, and to assess the effect of the program on speed reading in accelerating students' electronic reading and developing their verbal fluency skills. The sample of the study consisted of 12 Russian-speaking Arabic language learners. The following instruments were used in the research: a list of verbal fluency skills required for non-Arabic students, a speed-reading e-program, a speed-reading manual, a reading speed test, and a verbal fluency test. Research findings indicated the effectiveness of the program of speed reading in the acceleration of electronic reading and the development of verbal fluency among Russian-speaking Arabic language learners.
Keywords: Fast Reading, Electronic Reading, Verbal Fluency, Russian-speaking Arabic language learners
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
الملخص: هدف البحث الحالي إلى تعرُّف مهارات الطلاقة اللفظية اللازمة للطلاب الروس بجامعتي داغستان وبيتاجورسك، وقياس فاعلية برنامج القراءة السريعة في تسريع القراءة الإلكترونية، وتنمية مهارات الطلاقة اللفظية لديهم، وتكونت مجموعة البحث من 12 طالباً وطالبة من الطلاب الروس بجامعتي داغستان وبيتاجورسك، وقد استخدم الباحث الأدوات التالية: قائمة بمهارات الطلاقة اللفظية اللازمة للطلاب الناطقين بغير اللغة العربية، وبرنامج القراءة السريعة الإلكتروني، ودليل استخدام برنامج القراءة السريعة، واختبار سرعة القراءة، واختبار الطلاقة اللفظية، وقد أسفرت نتائج البحث عن فاعلية برنامج القراءة السريعة في تسريع القراءة الإلكترونية وتنمية الطلاقة اللفظية لدى الطلاب الروس بجامعتي داغستان وبيتاجورسك.
الكلمات المفتاحية: القراءة السريعة- القراءة الإلكترونية- الطلاقة اللفظية- الطلاب الروس بجامعتي داغستان وبيتاجورسك.
Recommended Citation
Osman, Saber Allam DR
(2020)
"An Electronic Program for Accelerating Electronic Reading and Development of Verbal Fluency of Russian-Speaking Arabic Language Learners,"
International Journal for Research in Education: Vol. 44:
Iss.
1, Article 3.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol44/iss1/3