•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

أثر الخرائط الذهنية الالكترونية فى التحصيل الفورى والمؤجل فى مقرر الفقه لدى طلاب المرحلة الثانوية وعادات العقل لديهم

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

محمد بن عبد العزيز بن عبد المحسن الناجم

Abstract

This study examined the effect of traditional and electronic mind maps on improving the immediate learning (immediately after learning) and delayed achievement on Alfegh course among secondary school male students and habits of mind they have. A quasi- experimental design was used for two groups (60 Students): the experimental group consisted of 30 students taught by electronic mind maps and the control group that consisted of 30 students taught by traditional mind maps. The pre- and post- design was used to compare the level of performance between the two groups. Achievement test and mind habit scale were prepared by the researches. Findings showed that mental maps (both electronic and traditional) had an effect in developing achievement and improving mind habits which was verified by the significance differences between pre- and post- achievement test and mind habits scale for each group.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدف البحث إلى قياس أثر الخرائط الذهنية (التقليدية/الإلكترونية) فى تحسين التحصيل الفوري (عقب التعلم مباشرة) والتحصيل المؤجل (لتعرف مدى احتفاظ المتعلمين لما يتعلموه) بمقرر الفقه لدى طلاب المرحلة الثانوية، وعادات العقل لديهم.اعتمد التصميم التجريبي للبحث على مجموعتين(60طالبا، مجموعة ضابطة تدرس من خلال الخرائط الذهنية التقليدية(30)طالبا، ومجموعة تجريبية تدرس من خلال الخرائط الذهنية الإلكترونية(30)طالبا. مع استخدام التطبيق القبلي والبعدى، والمؤجل لأدوات البحث، ومقارنة مستوى الأداء بين المجموعتين. حيث قام الباحث باعداد الاختبار التحصيلي، ومقياس عادات العقل. اتضح من النتائج أن للخرائط الذهنية بنمطيها التقليدي والإلكتروني لها أثر فى تنمية التحصيل وتحسين عادات العقل، والذي اتضح من خلال التحقق من دلالة الفروق بين التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لاختبار التحصيل ومقياس عادات العقل وذلك لكل مجموعة من المجموعنين التجريبيتين على حدة. كما أتضح أن هناك فروق دالة بين نتائج المجموعتين: الضابطة التى تدرس بالخرائط الذهنية التقليدية، والمجموعة التجريبية التى تدرس بالخرائط الذهنية الإلكترونية وذلك في كل من التحصيل البعدي الفورى والمؤجل، ومقياس عادات العقل.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.